Oliver
    Hej! Jag vill börja på Chalmers och vill därför hamna i B2 gruppen vid antagningen då det är lägre intagningspoäng I B2. Kan jag komplettera under min gymnasietid på komvux så jag kan börja terminen efter jag slutar gymnasiet? Har läst att man måste ha en gymnaiseexamen för att läsa på komvux men hört att man ska kunna hamna i B2 efter sin gymnasieutbildning. Hur gör man det?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Oliver,

    det finns inga regler om det ska vara högre eller lägre antagningsgräns i BII, jämfört med BI. Det bestämmer man inte på förhand. Ofta är det så att det är lättre att komma in i BI, än i BII men ibland (av en slump) kan det bli att det blir lättare att komma in i BII.
    Det är alltså bra att kunna konkurrera i båda urvalsgrupper, då man får en ny chans i varje grupp.

    Enligt reglerna så kan man inte som gymnasieelev läsa utanför sin egna gymnasieskola - i alla fall kan man inte få betyg... självstudier får man bedriva eller läsa på en Kulturskola eller läsa språk på ett Studieförbund på en kvällskurs. Men just gymnasiala betyg får man endast på den gymnasieskola där man är inskriven. När man har fått Examensbevis eller Studiebevis (i början av juni) - först då kan man komma in på en komvux kurs.
    ***

    Du skriver om att du har hört att elever direkt efter gymnasiet kunde konkurrera i BII urvalsgruppen, men kompletteringar - och undrar hur gör man i så fall? Jo, som regel, så gör det inte.
    Som undantag kanske det har hänt att eleven direkt efter det att hen fick ut sitt examensbevis ansökte till komvux - Ansöka till komvux kan man under våren i åk3 - men PÅBÖRJA komvux kurs kan man endast efter det att man fick ut sitt examensbevis eller studiebevis - och om komvux hade en sommarkurs som t.ex började 5 juni (och man fick ut sitt examensbevis 4 juni) och man läser en liten kurs på 2,5 veckor på heltid - en 50 poängskurs läser man på heltid på 2,5 veckor... så kanske man kan snabba på och få ut betyget efter 2 veckor i stället, t.ex 20 juni och då hinner man komplettera sin ansökan den 21 juni, som förra året och i år är sista kompletteringsdag.
    Ett annat upplägg... om man får betyg från en sommarkurs på komvux - ex i mitten av augusti men det finns RESTPLATSERNA, lediga platser (i fall det var färre behöriga sökande än antal utbildningsplatser) - och ansökan är öppen, sen ansökan, alltså - då kan man ansöka i augusti och t o m i början på september... och då har man sitt Examensbevis + ett betyg från komvux. Men betyget från komvux måste vara i en kurs som antingen ger meritpoäng eller krävs för behörighet (för särskild behörighet) eller att man HÖJER betyg i en kurs som finns i ditt examensbevis.
    Exempelvis: om du i ditt examensbevis har B betyg i Historia 1a1 men du på komvux får A betyg i samma kurs, då räknas betyget in och det blir en Komplettering. Om du däremot får samma eller lägre betyg i samma kurs, då spelar det nya betyget ingen roll.

    Det är alltså, UNDANTAG - slump och tur ... om man direkt efter gymnasiet kan konkurrera även i BII, kompletteringsgruppen. 99,999% av alla avgångselever från gymnasiet konkurrerar endast i BI, direktgruppen (eftersom det i princip är omöjligt att hinna komplettera innan nästkommande hösttermin).