Alaa

    Jag är en student på Komvux men nu har jag läst matte 1c, 2c och 3c men undrar om egentligen jag kan läsa matte 1a, 2a, 3a och 4 och jag ska söka till läkarprogrammet. När jag läser behörigheter så står det att det krävs matte 4.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    matte 3a finns inte. På nivå 3 finns endast 3b och 3c. Så, det är i så fall matte 1a, 2a,3b och sedan 4.
    Just i Examensbeviset, om du tar Examensbevis från Naturvetenskapsprogrammet, kan matematik 1a ingå, men sedan vad gäller matematik på nivå 2 och 3 - så troligtvis är det matte 2c och 3c som måste ingå i examensbeviset, men matte 2a och 3b kan räknas in i jämförelsetal (i BII, kompletteringsgruppen).
    ********
    Du skriver att du har läst matte 1c, 2c och 3c så komvux kommer med störst sannolikhet inte ge dig plats på lägre mattekurs än 4, men du kan göra prövningar.
    Ang. matematik 1a betyg som ingår i examensbeviset från naturvet.programmet - egentligen är tanke här att elever som byter gymnasieprogram i ungdomsgymnasieskola, ska inte behöva gå om matte 1 om de redan har betyg i någon av matte1-kurser och det är därför matte 1 kurser får bytas mot varandra; när man redan har betyg i matte 1c som är "rätt kurs" i naturvet.programmet, så är det tveksamt om du kan kräva att ta in matte 1a i stället (in i examensbevis), men betyget i matte 1a kan definitivt räknas in i BII, kompletteringsgruppen (i stället för matte 1c).
    Om ditt examensbevis från komvux ger dig endast plats i BII, och inte i BI, då spelar det ingen roll vilka mattekurser som ingår i examensbevis, utan det är ändå en komplettering, så du skickar bara nya betyg i mattekurser tillsammans med ditt examensbevis till Antagning.se när du söker till högskola.

    Sammanfattning
    Ansök om att läsa matte 1a, 2a och 3b men troligtvis får du inte läsa kurser (pga du redan har betyg i motsvarande kurser) - gör i så fall prövningar.

    Vänligen och lycka till!
    L.

    Liselotte