Malia
    Jag går ut gymnasiet nu nästa termin och vill gärna söka in till syv- programmet därefter. Jag har godkänt betyg i ca 50% av ämnena men underkänt i ca 50% också. Har godkänt i Engelska 5, 6, Samhällskunskap 1b, och Svenska 1, 2 bland annat och ska under nästa termin även läsa Svenska 3, Engelska 7 och Matte 1b. De ämnen jag har underkänt i är ämnen som franska etc.

    Jag kommer inte få en gymnasieexamen utan enbart studiebevis, men jag kan själv påverka om jag ska läsa fler ämnen än dessa nästa termin (vilket blir väldigt många) eller om jag ska läsa på komvux efter gymnasiet.

    Jag undrar, eftersom att jag har behörigheten (Svenska 3 och Matte1b) samt Samhällskunskap 1b och Engelska 6, kan jag då söka in på syv- programmet med bara studiebevis? Det hade ju såklart underlättat enormt om det gick, men förstår såklart om det är en låg chans.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Malia,
    SYV-programmet är en Högskole- eller Universitetsutbildning, alltså utbildning på "högskolenivå" och med studiebevis är man OBEHÖRIG till alla utbildningar på högskolenivå. Du kan givetvis göra ansökan men du kommer få svar OBEHÖRIG från Antagning.se

    Du kommer inte provas till SYV-utbildningen eller till någon annan högskoleutbildning med Studiebevis.
    Du behöver få ut ditt Examensbevis - detta för att uppnå Grundläggande behörighet.

    En annan väg - reell kompetens
    Du kan "kringgå" detta med kravet på Examensbevis, om du blir lägst 22 år gammal och hinner skaffa dig 3-årig arbetslivserfarenhet (på lägst halvtid). Läs om det alternativet på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag