Jonna

    Hej! Jag hoppade av gymnasiet i tvåan och läste in det sista året på folkhögskola. Detta har ju gjort att jag har fått ett omdöme att söka in på till högskolan. Jag har även läst ryska steg 1-5 på folkhögskola, samt 30 poäng ryska på högskola. Kan detta göra så att jag är mer "konkurrenskraftig" gentemot andra som har samma omdöme som mig (4)? Tänkte om jag får några meritpoäng eller så? / Mvh Jonna

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Jonna,
    i BF-urvalsgruppen (sökande med omdöme från en folkhögskola), söker man med en siffra och 4.0 är den högsta möjliga "omdömessiffra"; högre kan man inte få.
    Tyvärr kan inte meritpoängen eller studier på högskola spela roll, om du söker i BF-urvalet till Grundutbildning på högskolenivå. Med Grundutbildning menas studier på som kräver att man redan har godkända högskolestudier.
    (Exempel på studier som kräver tidigare högskolestudier är Magister- och Masterprogram; de ligger på avancerad nivå och kräver att man redan har fått kandidatexamen).

    Tips/råd - gör Högskoleprovet

    Ett annat råd - se om just "din högskoleutbildning" kommer att öppna för AU (Alternativt Urval). I AU >>kan alla meriter spela roll inkl. tidigare studier på högskolenivå och även personliga egenskaper och motivation. Var god läs om vad AU är för ngt. - på Info/alternativ-antagning-hogskola
    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Ok, då var det som jag misstänkte. Har letat runt på nätet men inte hittat något bra svar på min fråga. Tack för hjälpen! :-)
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)