Arvid
    Jag undrar om en lärare endast kan ge ett betyg ifrån vad jag har skrivit på provet och inte gjort på lektionerna(lärarna struntar i vad jag har gjort på lektionerna). Mitt exempel är i matematik där jag skrev ett dåligt prov D/C-nivå men på lektionerna har jag nästan alltid räckt upp handen och också nästan alltid svarat rätt på frågorna. Jag har märkt att några lärare nästan endast ger betyg från det jag gjorde på proven och inte bryr sig hur jag har presterat i klassrummen.

    Info:
    15 år
    Åk 9

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Arvid,
    det är Lärarens kompetens att bedöma elevernas kunskaper och sätta betyg. SYV sätter inte betyg och har inte den kompetensen. 
    Egentligen kan inte en SYV svara på den frågan som du ställer... men jag ska i alla fall göra ett försök att svara (enligt min erfarenhet - det lilla jag vet om betygssättningen). 
    Betyg på kursen ska spegla de kunskaper som eleven har i slutet av kursen (då betyget sätts). Det som händer under kursens gång kan spela viss roll, men egentligen det är upp till läraren att ta hänsyn till hur eleverna presterar under kursen eller endast "gå på" slutprovet.
    I de ämnen i vilka man gör nationella provet, kan läraren i princip endast "gå på" just resultat av NP. Innehåll i NP är samma för alla elever på alla skolor - och på så sätt säkrar man att det blir rättvisa betyg (till skillnad mot att "snälla lärare" sätter högre betyg och "strikta lärare" som skulle sätta - på samma kunskaper - lägre betyg... vilket skulle bli mycket orättvist, när elever från olika grundskolor söker till samma utbildning på gymnasiet och elever med samma betyg kan ha väldigt olika kunskaper, eller tvärtom: elever med samma kunskaper kan ha olika höga betyg). 
    Oavsett om man var aktiv på lektionerna, var 100% närvarande eller var sjuk ofta - så är det Kunskaper som eleven kan uppvisa i slutet av kursen, som ska betygsättas. Aktivt deltagande på lektionerna ska stimulera elevernas inlärning samt ge läraren feed-back om hur det går för eleven (för att vid behov sätta in extra-stöd). 
    Hoppas mitt svar förklarar - i alla fall en del. 
    I annat fall, om du inte förstår hur jag tänker, prata med din klasslärare/mentor eller med andra lärare på din skola. 
    Att ändra satta betyg är mycket svårt. Det händer extremt sällan, i princip aldrig.

    Tänk på att det är de betyg som kommer ingå i Slutbetyg från Grundskolan, som ligger till grund för att konkurrera om plats på gymnasiet. Exempelvis om en elev får B i matte på hösten i åk9 men D - på våren, så är det vårens betyg (D) som gäller (inte genomsnittet utan det betyget som sätts sist och kommer med i dokumentet Slutbetyg). 

    Tips! repetera och träna matte med hjälp av www.matteboken.se (åk9 matte - se matteboken.se/lektioner/skolar-9)
    Om det i din stad finns en Räknestuga >> - kan du gratis få mattehjälp där. 

    Frågor och svar taggade med 'slumpen' (2 st.)

    • han

      antagning ekonomie kandidat vår?

      Hej Kan jag utifrån tidigare år estimera hur mycket antagningspoängen kommer sjunka från urval 1 till 2? Jag har sökt ekonomie kandidatprogrammet i lund och var år har det sjunkit från urval 1 till 2 med minst 0,3 sedan flera år tillbaka. Har en...

      Milla : : Hej,jag kan försöka förklara med ett exempel. Vi säger att antagningstatistik i urval 1 visar 19.2 och i urval 2 - 18.9 (meritvärdet har sjunkit med - 0.3). Då ska man tolka det som så att... Läs hela svaret
    • Morris

      hur kan bii vara lägre än bi?

      Hur hur kan bii vara lägre än bi? om jag förstått de rätt så är Bii att man kompletterat och gått Komvux. Betyder de att man har större chans att komma in om man har gjort kompletteringar än om man inte gjort de. Länkar till exempel....

      Anna: : Hej Morris! Det kan ibland slumpa sig så att antagningsgränsen i BII (kompletteringsgruppen) blir lägre. Det blir så om det finns väldigt många sökande som har kompletterat, då... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga