Info:
15 år
Åk 9
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32064 frågor besvarade.
Hej Arvid,
det är Lärarens kompetens att bedöma elevernas kunskaper och sätta betyg. SYV sätter inte betyg och har inte den kompetensen.
Egentligen kan inte en SYV svara på den frågan som du ställer... men jag ska i alla fall göra ett försök att svara (enligt min erfarenhet - det lilla jag vet om betygssättningen).
Betyg på kursen ska spegla de kunskaper som eleven har i slutet av kursen (då betyget sätts). Det som händer under kursens gång kan spela viss roll, men egentligen det är upp till läraren att ta hänsyn till hur eleverna presterar under kursen eller endast "gå på" slutprovet.
I de ämnen i vilka man gör nationella provet, kan läraren i princip endast "gå på" just resultat av NP. Innehåll i NP är samma för alla elever på alla skolor - och på så sätt säkrar man att det blir rättvisa betyg (till skillnad mot att "snälla lärare" sätter högre betyg och "strikta lärare" som skulle sätta - på samma kunskaper - lägre betyg... vilket skulle bli mycket orättvist, när elever från olika grundskolor söker till samma utbildning på gymnasiet och elever med samma betyg kan ha väldigt olika kunskaper, eller tvärtom: elever med samma kunskaper kan ha olika höga betyg).
Oavsett om man var aktiv på lektionerna, var 100% närvarande eller var sjuk ofta - så är det Kunskaper som eleven kan uppvisa i slutet av kursen, som ska betygsättas. Aktivt deltagande på lektionerna ska stimulera elevernas inlärning samt ge läraren feed-back om hur det går för eleven (för att vid behov sätta in extra-stöd).
Hoppas mitt svar förklarar - i alla fall en del.
I annat fall, om du inte förstår hur jag tänker, prata med din klasslärare/mentor eller med andra lärare på din skola.
Att ändra satta betyg är mycket svårt. Det händer extremt sällan, i princip aldrig.
Tänk på att det är de betyg som kommer ingå i Slutbetyg från Grundskolan, som ligger till grund för att konkurrera om plats på gymnasiet. Exempelvis om en elev får B i matte på hösten i åk9 men D - på våren, så är det vårens betyg (D) som gäller (inte genomsnittet utan det betyget som sätts sist och kommer med i dokumentet Slutbetyg).
Tips! repetera och träna matte med hjälp av www.matteboken.se (åk9 matte - se matteboken.se/lektioner/skolar-9)
Om det i din stad finns en Räknestuga >> - kan du gratis få mattehjälp där.
Jag går en två årig YH-utbildning inom Systemvetenskap och upplever den som extremt tufft eftersom de enda examinationsformerna som används för denna utbildning är muntliga redovisningar. Detta är något som jag alltid har haft problem med under hela min skolgång men också fått öva extrem mycket...
Hej! Tråkigt att läsa att du upplever så stora problem inom din utbildning. Jag tänker på att du bör vända dig till Rektorn på din skola. Rektorn är ytterst... Läs hela svaretJag har länge fått kämpa med de muntliga redovisningarna i grundskolan och undrar därför om det är mycket av det på estet media som jag gärna vill gå. Det är så pass illa att jag vissa gånger inte gör arbetet alls så att jag inte har något att redovisa eller inte går till lektionen då...
Hejsan, jag förstår att du tycker det är jobbigt med muntliga redovisningar - det är många ungdomar och även vuxna som tycker det. Du är inte ensam! Dessvärre så består många av gymnasiets... Läs hela svaretHittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga