Linda
    Jag vill läsa bioteknik. Om jag inte kommer in på utbildningen, finns det andra vägar att gå för att tillförskansa mig den utbildningen?

    Jag vet att det finns tekniks basår, högskoleprov och öka betyg via komvux. Men finns det andra vägar förutom dessa att komma in, eller på andra sätt få den utbildningen man vill ha?

    Går det t.ex att ta fristående kurser som motsvarar bachelor i bioteknik, och sen försöka söka in att läsa bioteknik som master?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Linda,
    utbildningsutbud förändras. Det går idag inte säga vilka masterprogram som kommer att starta om tre år. Utbildningsutbud på svenska lärosäten fastställs till anmälningsperiodens början, ett datum som ligger endast några få månader innan utbildningsstarten.
    Ibland läggs utbildningarna in på lärosätenas gemensam sida med god framförhållning, men inte alltid. De kurser och program som har ngt. med "bioteknik" att göra som planeras att starta i framtiden - se en lista på över 200 utbildningar på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=bioteknik

    Ang. läsa fristående kurser
    Det är inte alls säkert att det är lättare att komma in på fristående kurser; många ggr är det lättare att komma in på ett program (jag menar att antagningsgräns kan vara högre till fristående kurser). Jag kan inte hitta så många fristående kurser i bioteknik, som har planerade framtida starter; se vilka jag hittade:
    umu.se/utbildning/kurser/inledande-ingenjorskurs-i-bioteknik
    oru.se/utbildning/kurser/kurs/biokemi
    lu.se/lubas/i-uoh-lu-PKE02/12501

    Vägar in på svenska högskole-/universitetsutbildningar
    Du känner till de flesta av dem, vilket du skriver om i din fråga. Det kan dock ibland finnas även AU, alternativt urval (det får man se på just den utbildningens hemsida eller fråga personal på utbildningen - därför att varje lärosäte bestämmer självt inför varje antagningsomgång om de ska öppna för AU eller inte). Finns det AU på någon av utb., som intresserar dig, kan du i så fall söka inom AU, på betyg och på Högskoleprovet - i flera olika urvalsgrupper samtidigt. Info om AU - var god se fragasyv.se/info/alternativ-antagning

    Tips!
    ta kontakt med studievägledare som jobbar på de utbildningar som du vill komma in på, be om råd - vad du kan göra om du inte kommer in på deras utbildningar; fråga om det går att få ihop till kandidat i bioteknik; fråga om de tror det kommer om 3-4 år finnas passande masterprogram att söka till.
    Kika på utbildningar utomlands; kika på andra "liknande" utbildningar - där det kanske är lättare att komma in. hela utbud av sökbara utbildningar finns på www.antagning.se
    Vill man planera på sikt och se "framåt" - är www.studera.nu en "bättre sida" då där finns även utbildningar med t.ex start VT-2020, men ännu inte alla. Hela utbudet till VT-20 fastställs till 15 sept., när anmälningsperiod börjar.