Lotta

    Jag har sökt naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet och den skolan jag blivit antagen till har också 2 av mina gamla klasskompisar sökt till det enda är att dom sökt natur-estet men jag tror att jag skulle kunna hamna i samma klass som dom även fast vi inte har samma inriktning, mailade rektorn på skolan förra veckan då jag fick mitt besked att jag ville ha en ny start, och då helst inte hamna i samma klass som dom, o jag vet att en av dom också vill ha en ny start, så jag undrar om dom brukar lyssna på när elever skickar in speciella förfrågningar eller om dom bara skiter i det? för problemet är att hen har semester nu och kommer svara på mitt mail efter att jag måste ha svarat på mitt gymnasiebesked och vill verkligen inte hamna i samma klass som dem.

    • : Det är väldigt olika hur den typen av frågor hanteras på gymnasieskolorna. Omöjligt att ge ett generellt svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lotta,
    Precis som Daniela skrivit i sin kommentar till din fråga - så är det mycket olika hur den typen av frågorna tas om hand på olika skolor; jättesvårt (omöjligt) att ge svar på förhand.
    Jag tänker så här: du har redan skickat e-post till rektorn. Vänta och se; det kan hända att du får den klass-uppdelning som du önskar. Om inte, försök träffa kurator på skolan snarast efter läsårsstarten och förklara varför du ej vill gå i samma klass som "en viss person". Om kurator anser att det finns anledning, kan hen be rektorn att flytta dig till en annan klass.
    Vi hoppas det löser sig på ett bra sätt!
    Ha nu en mycket Trevlig sommar!
    Vänligen
    ANNA