Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Du får gärna se avsnitt UTBILDNING på framtid.se/yrke/tandhygienist och man i Sverige måste få examen från högskola/universitet från Tandhygienistprogrammet. Om man på gymnasiet läst högskoleförberedande eller yrkesprogram, spelar ingen roll. Man måste bli BEHÖRIG - ha både grundläggande och särskild behörighet.
    I naturvetenskapsprogrammet (NA) ingår alla kurser som krävs för behörighet till tandhygienistprogrammet, så du har valt rätt program på gymnasiet.

    Vill man på ett yrkesprogram bli behörig till tandhygienistprogrammet, så går det också att åstadkomma, men det blir inte så per automatik, utan man måste, för det första, säga på skolan att man vill läsa kurser för Grundläggande Behörighet (svenska 3 och engelska 6) och så måste man också få godkända betyg i Matematik 2 och i Naturkunskap 2 (på VO och NB behöver man inte läsa naturkunskap2, pga man blir behörig genom andra kurser, som ingår i de programmen; men man måste både få ut Examensbevis och ha godkända betyg i de kurser som ersätter nk2).