Ali
    Hej, jag går sista året på gymnasiet naturvetenskap och min syv säger att de kommer ordna kurser innan jag får min gymnasieexamen så att det är bara de kurser med högsta betyg som kommer att räknas in. Jag har läst modersmål aktiv tvåspråkighet och undrar om de kan byta den mot tex eng 7 så att jag får högre jämförelsetal eller är eng 7 obligatorisk? Båda är ju individuella val och är inte obligatoriska i något nationella programmen. Så går det då?
    • : Jag har en tillfråga, om jag söker till en utbildning utomlands kommer ämnen som ger merit och är markerade utökat påverka jämförelsetalet även om dessa meritgivande kurser inte tas hänsyn till i utomlands? även om de är utanför 2500 p?
    • Daniel : angående ansökan till utländska universitet, så kan det vara väldigt olika - det är olika regler i olika länder; och det kan också skilja sig mellan statliga och privata Universiet;

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Ali,

    Engelska 7 är inte en obligatorisk kurs. Men eftersom den ger meritpoäng, kommer betyget i den räknas in, även om kursen är markerad "U", utökad, i ditt examensbevis.
    Men det är så klart fördelaktigt att ha en kurs i vilken du har högre än genomsnittet, betyg - ex. om det för dig är Aktiv tvåspråkighet, som en "vanlig", inte U-kurs.
    Om syv-en på din skola sa att hen ordnar så att du får så högt meritvärde som möjigt, så tror jag du kan lita på det. :)
    ____
    angående ansökan till utländska universitet, så kan det vara väldigt olika - det är olika regler i olika länder; och det kan också skilja sig mellan statliga och privata Universiet; det gör det även i Sverige, ex. HHS, Handelshögskolan i Sthm erkänner inte meritpoäng /det är en privat högskola - så de gör lite som de vill... inom vissa ramar, men ändå.../.

    Jag tycker, annars, att det är en bra princip att försöka ha alla de kurser i vilka du har högre betyg än genomsnittligt betyg inom programmets 2500 poäng, för att de kurser som är inom programmets 2500 poäng kommer alltid att räknas in. U-kurser räknas in bara ibland.

    Hälsningar

    Daniel syv

    • : tack för svar! så jag konkurrerar i Sverige med mina betyg inom 2500 p eller så kan en elev som har läst 10 meritgivande kurser som är markerade U har högre chans att komma in då han har fått ett förhöjt jämförelsetal pga att de ger meritpoäng? är det så det fungerar ibland?
    • Mikael : U-kurser räknas in i jämförelsetal ENDAST i 2 fall: om U-kurs ger Meritpoäng eller om den krävs för Särskild behörighet till just den utbildning som man söker just då; i andra fall det är som om man inte läste några U-kurser.