Marina

    Hej! Jag ska börja gymnasiet mycket snart. Och jag gick på franska i min tidigare skola, men bestämde mig för att byta till spanska eftersom att jag insåg att jag inte skulle klara av franskan. Istället bytte jag till spanska och kommer att börja på "Spanska 1". Enda problemet är att jag undrar ifall det finns någon möjlighet att kunna byta upp till "Spanska 3" då jag redan kan spanska. Jag har haft Spanska som modersmål och kan redan den grundläggande grammatiken.

    Mvh Marina.K :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Marina,

    i de fall elever inte har betyg men har KUNSKAPER i ett visst ämne - brukar läraren göra nivåbedömning /test/ för att bestämma var eleven ligger kunskapsmässigt i det aktuella ämnet.

    Det kan kanske visa sig att Spanska 3 är lite för svårt; eller tvärtom, du kan kanske "hoppa in" i Spanska 4 direkt.

    Kontakta SYV på din blivande gymnasieskola så fort som möjligt. Du kan t.ex maila nu på en gång och ställa samma fråga som du ställer här nu. Det är möjligt att både SYV och spanskaläraren är fortfarande på semester, men SYV kommer i så fall läsa ditt mail så fort hen kommer tillbaka till jobbet och hör av sig till dig.

    "I västa fall" får du ta det när du börjar på skolan. Gå prata med SYV på din gymnasieskola. I fall det blir svårt att få kontakt med syv på din skola, vänd dig till din klasslärare/mentor eller direkt till rektor på ditt program. Rektor bestämmer mest av alla på skolan. Men samtidigt har rektorerna så himla mycket att göra, att det kan dröja flera veckor innan man kan få svar från rektorn (för att alla vänder sig till rektorer med "allt möjligt" hela tiden) - av den anledning råder jag dig att "gå via SYV" på din gymnasieskola.

    Vänligen & lycka till!

    Julia SYV