Zajebano
    Hej! Går andra året på ekonomiprogrammet och har väldigt svårt för matte 2b. Vad händer isåfall jag får underkänd i kursen och även då matte 3b? Kommer jag uppnå kraven för examen?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej, går du ekonomi-ekonomi? för att det är endast på EK, inriktning ekonomi som matte 3b är en obligatorisk kurs. Om 3b är en valbar kurs på din utbildning, kanske du kan ändra din studieplan (i samråd med SYV) och välja en annan kurs, än matte 3b?
    Om du får F i matte 2b och 3b - men godkända betyg i andra kurser, uppfyller du fortfarande kraven för examensbevis. du får med det Grundläggande behörighet men du blir inte behörig till de utbildningar som kräver godkända betyg i matematik 2.

    Ekonomiutbildningar och fastighetssmäklarprogrammet på högskolenivå kräver godkänt betyg i matematik 3. Men det finns många utbildningar på eftergymnasial nivå som inte kräver matte; och då räcker det med godkänt betyg i matematik 1.
    Du vet säkert själv att F i examensbeviset drar ner ditt jämförelsetal ganska mycket, men uppnå kraven för examensbevis >> kan man göra med upp till 250 poäng F, dock inte i vilka kurser som helst (F i mattekurser på nivåer, högre än matte 1, går "bra" att ha F i ;).

    Daniel SYV