Jag går sista året på SAMBET och har samma lärare i två kurser (etnicitet och kulturmöten samt internationella relationer). Jag har gjort alla uppgifter och redovisningar förutom två, som inte var viktiga. Då jag har hög frånvaro sa min lärare att jag ligger i riskzonen, men jag har fått mer än godkänt i allt jag har gjort. Jag har ca 70% närvaro, precis som på alla andra lektioner. Kan läraren sätta F för jag inte har varit med på lektionerna?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32049 frågor besvarade.
Kan man få F pga hög frånvaro?
Jag går sista året på SAMBET och har samma lärare i två kurser (etnicitet och kulturmöten samt internationella relationer). Jag har gjort alla uppgifter och redovisningar förutom två, som inte var viktiga. Då jag har hög frånvaro sa min lärare att jag ligger i riskzonen, men jag har fått mer än godkänt i allt jag har gjort. Jag har ca 70% närvaro, precis som på alla andra lektioner. Kan läraren sätta F för jag inte har varit med på lektionerna?
1 Svar
Hej Anna,
det är lärarens kompetens att sätta betyg, inte SYV-ens. Det är Kunskaper som bör bedömas och inte, i första hand, närvaro på lektionerna men om eleven missar många lektioner så att läraren känner att hen ej har underlag för att sätta betyg, då kanske det blir "inget betyg"; däremot har jag svårt att tro att du kan få F betyg, om du har redovisat det mesta och fick godkända betyg på de redovisningar; att de två uppgifter som du inte gjorde "inte var viktiga" som du skriver - hur vet du det? Alla uppgifter som läraren ger är viktiga. Har läraren själv sagt att de uppgifter inte var viktiga? :) Eller är det din tolkning?
Det är Läraren som har tolkningsföreträde ang. vilka uppgifter är viktiga och lärarna brukar inte ge "icke-viktiga" uppgifter till eleverna; i alla fall kan alla uppgifter ligga till grund för betygssättning.
Hur som helst - så kan ingen annan än just din lärare svara på frågan Om du får betyg (eller inget betyg) och Vilket betyg du får (om du får betyg).
Rekommendationen är att ej ha ogiltig frånvaro, över huvudet taget, vilket jag tror du själv också är medveten om.
Gör ditt bästa i den situationen som du befinner dig nu: prata med läraren, fråga om du kan göra extrauppgifter för att få så höga betyg som möjligt.
Vänliga hälsningar och lycka till!
Vi håller tummarna för dig!
L.
Frågor och svar taggade med 'inlämningsuppgift' (3 st.)
-
Vad betyder Betyget F-E?
Hej, Jag läser distans på komvux. Jag lämnade en uppgift och har fått resultatet F-E. Jag vet inte om jag har fått E eller F ?
Hej,fråga betygssättande lärare som satt betyget. Hen måste veta vilket betyg hen satte på din uppgift, tänker jag.Min gissning (utifrån det du skriver i din fråga) är att... Läs hela svaret -
Antal ord hur viktig är det?
Hej undrar om en inlämnings uppgift (argumenterande text) där i instruktionerna står att texten ska vara på ca 1000 ord, kan bedömas med F om den är på 1350 ord? Alltså hur stränga är lärarna i gymnasiet gällande antal ord i ett text? Texten jag pratar om är i engelska 7 och borde va totalt på...
Hej Ali Reza;som studerande ska man försöka följa lärarens instruktioner så noga man kan. ***Undrar om det är "minst tusen ord" som texten ska vara på, och i så fall är det ingen... Läs hela svaret -
Olika tolkningar av samma inlämningsuppgift?
Hej! Jag läser SVA3 på komvux just nu, och har precis fått tillbaka "betyget" för första uppdraget (samlingsnamn för flera uppgifter som utgör första inlämningen i kursen). Betyget är egentligen en matris med ämnets kriterierna samt "boxar" för varje betygsnivå (E, C, A) som fylls med grön...
Hej Julia, betygsättningen är lärarens kompetens och en studie- och yrkesvägledare kan inte påverka hur läraren sätter betyg. Även om jag förstår hur du... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga