Stelmo
    Hej SYV!
    Jag bor i Torsby och vill gå Bygg och anläggning i Karlstad istället för här i Torsby, jag undrar om jag fortfarande kan få studiebidrag om jag går gymnasiet i Karlstad? :)

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej SteImo,

    i Torsby finns det inriktning Husbyggnad på BA>> och i faII du viII gå samma inriktning på en annan skoIa, har du inte rätt tiII ngt., bidrag, men i faII du viII gå inriktning som inte finns närmare, då kan du ha rätt tiII viss ekonomisk hjäIp /för att pendIa eIIer för att skaffa boende på skoIorten/.

    NobeIgymnasiet>> finns det 3 andra inriktningar, förutom Husbyggnad och på Praktiska gymnasiet i KarIstad>> finns det, så vitt vi vet - inriktning MåIeri, som inte finns i Torsby (i aIIa faII enIigt de uppgifter vi har).

    Det är ca 10 min meIIan Torsby och KarIstad och frågan är om du kan pendIa tiII gymnasiet i KarIstad, eIIer om du i så faII måste fIytta tiII KarIstad? Och om du inte kan pendIa, kommer att du att hitta boende?

    De gymnasieskoIor som erbjuder någon form av Internat eIIer eIevboende har vi Iistat upp på den här sidan>>

    Att tänka på: om man kommer in på en fristående skoIa, är det CSN som man ansöker hos om InackorderingstilIägg.

    Om det är en kommunaI skoIa, då är det hos din kommun /där du är skriven/ som du ansöker hos. Kommuner har ofta avtal med kringIiggande kommuner angående "ta emot varandras elever" och oftast kan man få pendIingskort /elIer fuII ersättning för att köpa ett sådant kort/ eIIer viss ekonomisk hjäIp för att betaIa boende på skoIorten, men det är extremt säIIan kommuner hjäIper tiII med att skaffa boende.

    Du får gärna Iäsa info på www.csn.se för den som Iäser på gymnasiet Iångt hemifrån>>

    Hej igen,

    du behöver undersöka frågan om din kommun har avtal med KarIstad om att ta emot varandras elever som förstahandssökande.

    Om inte, kan du till en kommunal skola i KarIstad bara komma in, om det blir tomma/lediga platser /när alla deras egna behöriga sökande kom in/. I så fall har du små chanser att komma in. Och om du kommer in, är det din kommun som bestämmer om de ger dig pendlings-kort eller bidrag för boende på skolorten.

    Jag ska imorgon se om jag kan få fram mer uppgifter kring just din fråga. Om jag lyckas me det, hör jag genast av mig.

    • Anna : Studiebidrag /1050 kr/ i månaden är inte beronde av ViIken gymnasieskoIa man går på. Det bidraget betaIas ut tiII dina vårdnadshavare fram tiIIs du bIir 18 år, och sedan direkt tiII dig. Inackorderingstillägg är det för att BO PÅ SKOLORTEN, inte för att pendla. Jag skriver också ett utökat svar till dig nu.
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    vi har nu gjort lite efterforsningar och det som gäller är

    1. du söker till Karlstads kommunaIa gymnasieskoIor som Förstahandssökande, dvs du konkurrerar med dina betyg, och inte kommer i andra hand... det är goda nyheter, tycker jag! :)

    2. om du får plats på en Kommunal skola i KarIstad kan du välja mellan att få PendeIkort eIIer pengarna som heter "Inackorderingsbidrag" (och det är 1760 kr. under nio månader per år under tiden du går på gymnasiet).

    3. om du kommer in på en fristående gymnasieskola, söker du Inackorderingstillägg hos CSN och enligt deras tabell så är det 1460 kr/månad du har rätt till i så fall, men CSN kommer endast betala ut de pengarna om samma utbildning inte finns närmare till din bostad.

    Hälsningar

    Mikael SYV