Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Anuthida!

    Kursen Idrott och hälsa 1 är en obligatorisk kurs på alla nationella svenska gymnasieprogram och utan betyg i den kursen kan man inte få ut Examensbevis;
    och utan examensbeviset kommer du sakna grundläggande behörighet till högskolestudier ... då är svar - Nej, du kan inte ta bort Idrott och hälsa 1 när du läser på gymnasiet.
    ***
    Men om man på gymnasiet ej uppnår kraven och får ut Studiebevis, kan man ta sitt studiebevis till komvux och göra planering mot Examensbevis från komvux; och på komvux får inte Idrott och hälsa 1 ingå i ett examensbevis (ändring i reglerna från 1 jan 2017).
    Vänligen
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare