Hej,

    gäller din fråga val till gymnasiet?
    I så fall förlorar du - 10 betygspoäng om du i stället för E har F i Idrott i Slutbetyg från gymnasiet, men det kan mycket väl vara så att du kommer in på ditt förstaval på gymnasiet; beror på om du är behörig och om du sedan också lyckas att genom konkurres - få plats.

    Antagningsbesked kommer kring midsommar, eller senast första dagarna i juli. Lycka till!
    ANNA

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag läser i din fråga att du även undrar om det går att byta utbildning på gymnasiet när man precis har börjat läsa på gymnasiet.
    Svar på den frågan beror på:
    - om du står i RESERV till någon utbildning kan du bli kallad från Reserv till mitten på september och ibland även ännu längre (kanske till slutet på september);
    _ om du inte står i Reserv till någon utbildning men ledig plats finns och du är behörig, finns det ingen anledning för rektorn att inte ta in dig då, men någon automatisk rätt har man - som elev - inte att byta gymnasial utbildning "hur som helst" utan det beror på... i första hand om eleven är BEHÖRIG till den utbildning som hen vill gå och om Ledig plats finns på den utbildningen; sedan ligger beslutet ändå oftast i rektorsn händer (även om ledig plats finns och eleven är behörig, men om eleven inte sökte i "vanlig ordning" via gymnasieantagningen och i tid - alltså inom Val- eller Omvalsperioden, kan skolledningen/rektorn/huvudman för skolan ändå säga Nej och vägra ta in eleven).
    Det är rätt så krångliga regler och finns många "om och men" - därför är det mycket svårt att ge ett tydligt kort svar på din fråga.
    Lycka till med dina studier!
    Med vänlig hälsning
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare