Ahmed
    Hej,

    Kan man göra gymnasiearbete som prövning?
    Och om man kan göra det, finns det något krav för det dvs antal poäng man måste ha innan?

    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ahmed, ja, man kan göra gymnasiearbete som prövning.
    Någon mening i att göra gymnasiearbete finns om man ska ta ut Examensbevis. I annat fall finns det ju inte någon mening i att få betyg i Gymnasiearbete.
    Och i GA måste man uppvisa att man är förberedd till "livet efter gymnasiet" - dvs att man har kunskaper som ger "gymnasiekompetens" och de kunskaper får man mot slutet av sina gymnasiestudier.

    Förmellt sett, finns det inte några krav på att ha avklarat ett visst antal gymnasiepoäng för att ha rätt att anmäla sig till prövning i GA, gymnasiearbete. Men chanserna att klara få godkänt betyg är inte speciellt stora om man sedan innan inte ha läst största delen (minst två tredjedelar) av gymnasiet inom Rätt kunskapsområde, dessutom, sedan innan.

    • : Jag ville göra den som prövning eftersom jag har 1500 poäng och jag jag kommer att ha snart 1900 men då måste jag vänta en termin i min kommun gör kunna ansöka för göra den som kurs på komvux. Så jag tänkte göra den som prövning i något annan kommun.
    • Anna : Man har små chanser att klara prövning i Gymnasiearbete om man inte har läst många kurer inom Rätt gymnasieprogram; chansen är stor att få F i GA i så fall, men formellt sett finns det inte några bestämmelser som säger att du ej får anmäla dig och försöka få godkänt betyg. Vi avråder dock från att göra så - för att chansen är stor att du misslyckas; du förlorar då 500 kr; och lärarna som "prövar" dig spenderar sin arbetstid i onödan. Det är inte heller roligt att misslyckas - för din del.
    • : Jag har hittat en skola som erbujder gymnasiearbete prövning men jag tänkte på hur kommer dem ordna det om det är bara jag som söker? Jag menar är det inte obligatorisk att det ska ske en opponering på min arbete och jag opponerar på någon annans arbete? Så kommer dem inte att acceptera min ansökan om det inte finns någon mer som har ansökt?
    • Anna : Anmäl dig för att göra GA, om du måste göra GA. Det är inte ditt problem, utan skolans "huvudvärk" att ordna så att du ska få förutsättningar att göra Prövning i GA, om de accepterar din ansökan och tar betalt från dig. :)
    Läs alla kommentarer