Sofie
    Hej! Jag undrar hur det funkar med programinriktat, jag har kommit in på linjen o skolan som jag vill men på programinriktat. Jag har underkänt i matte men kommer få godkänt i det, därav kommer jag ha ca 122 poäng men skolan o linjen brukar ha runt 160 poäng.
    Så min fråga är om programinriktat bara är om man har underkänt i ett kärnämne eller om det också har med för låga poäng?
    Jag gick programinriktat ett tag i höstas pågrund av underkänt och nu läser jag upp matten men är orolig att jag inte kommer in på det jag vill nu när jag får godkänt i matten.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sofie,

    ang. PRO, programinriktat individuellt val: - oftast funkar det så att en elev i din situation får godkänt i matematik grund och samtidigt godkänt i alla eller i alla fall många kurser från åk1 på gymnasiet, gymnasiala kurser, alltså och då kan man fortsätta läsa vidare till åk2 och försöker samtidigt få godkänt i matematik 1 (utan godkänt betyg i matte 1 kan man inte uppnå kraven för gymnasieexamen>> ).

    Om din skola "kör" någon annan, avvikande variant - vet inte jag, för att jag inte vet vilken skola du går på.

    Det du kan göra är att ha så hög närvaro du kan (vara i skolan alla dagar som du inte är sjuk) + att göra ditt bästa i alla kurser du läser.
    I matten finns det hjälp att få på www.matteboken.se - där alla kurser är upplagda för självstudier och för repetition: se exempelvis på www.matteboken.se/lektioner/skolar-9 och www.matteboken.se/lektioner/matte-1

    och Mattecentrum har också Pluggakuten där på sidan>>, där man kan få hjälp i mattefrågor.

    Lycka till med dina studier!

    Peter syv