Mikael SYV på FrågaSYV

    Ja! Man får läsa högre kurser i matte på alla gymnasiala program!

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ida!

    så roligt att du gillar matte och är bra på matten!

    På alla gymnasieprogram får man läsa mer matte, än det som programmet kräver. På Humanistiska programmet läser man endast Matte 1b som en obligatorisk kurs, men allt som oftast får man välja till även Matte 2b och många ggr även Matte 3b eller 3c (och c-spår är svårare än b-spåret). Det är inte omöjligt att du kan inom Individuellt val, t.ex läsa Matte 2c och 3c (det svårare spåret i matten).

    Problemet kan uppstå om det blir för få elever som vill läsa en viss kurs, men just med mattekurserna är det väldigt sällan att det är så. Om inte annat, kan du läsa högre kurser i matte ihop med elever från andra program på samma skola (där matte2 och 3 är obligatoriska - t.ex med elever på Naturvetenskapsprogrammet och på Teknikprogrammet).

    Kort svar på din fråga är: det är enbart obligatoriska kurser (för ett visst program) som du garanterat får läsa, men vad det gäller att läsa högre kurser i matematik, får eleverna så gott som alltid läsa dem på alla program.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med ditt gymnasieval>>!

    L. :)

    Liselotte