Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Samuel,

    som reglerna ser ut idag (jan 2020) så har alla elever på alla yrkesprogram rätt att läsa svenska 2, 3 och engelska 6 - alltså, de kurser som krävs för grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Däremot högre matte än matte 1, kan man inte garantera att kunna läsa på yrkesprogrammen. Ofta erbjuder skolorna läsa matte 2a, men högre matte blir ofta inte möjligt att läsa. Du behöver enl. vad du skriver i din fråga även matte 3. Du måste vara beredd att behöva komplettera efter gymnasiet.
    Vänligen
    Julia