camilla
    Hej,

    jag läser just nu fysik 1 på komvux och kommer läsa Fysik och Matte 3 C fram tills december. I januari börjar jag på tekniskt basår på Kth för att läsa Fysik 1, Kemi 1 och Matte 3 igen. Jag går den här vägen på grund av att jag inte har kvar några veckor med studiemedel från CSN på gymnasienivå efter december och jag vill inte bli av med min SGI. Efter halva basåret på KTH så tänker jag hoppa av basåret och söka in till deras utbildning högskoleingenjör byggteknik och design och för att komma in på den krävs Matematik 3c, Fysik 2 och Kemi 1. Jag saknar då endast Kemi 1 och läser både Fysik 1 och Mattematik 3 C två gånger.
    Får jag läsa om kurser jag redan läst på Komvux på högskola? Anledningen till att jag gör det här är för att jag verkligen vill lära mig grunderna så det sitter för framtida studier på KTH.
    • : Du kan läsa fysik 1 först på komvux och sedan på KTH. KTH avvisar inte sökande till basåret, som redan har godkända betyg i samma kurser, som ingår i basåret.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Camilla, Du vill, om jag förstår dig rätt, läsa om samma kurser - först på komvux och sedan på ett basår på högskolenivå och du vill få studiemedel. Om jag förstår dig rätt, så tror du att veckorna /Studiemedelsveckor/ tas för studier på basåret på högskola/universitet från "högskoleveckorna" men DET STÄMMER INTE. Jag har nu pratat med en sakkunnig, som är bra insatt i studeimedels-reglerna och fick svar att det är från "gymnasieveckor" som man tar studiemedel för studier på basåret.

    Du kan ringa till CSN och få svar direkt från dem som beslutar om Studiemedel: