Badu

    Hej! Jag går på Naturvetenskaps linjen, men vill söka in på Juristprogrammet på universitet. Eftersom att det krävs höga betyg på Juristprogrammet och att behörigheten endast är Matte B kurserna, skulle jag kunna göra prövning på Komvux i Matte 1B, 2B och 3B efter att ha fått godkänt eller högre i Matte 1C, 2C och 3C? Kan jag göra samma sak i andra ämnen också? Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Badu!
    då kan göra prövningar i matematik 1a, 2a och 3b och om du får högre betyg i matematik 1a än du redan har i matematik 1c, kommer högre betyg räknas in och på samma sätt på nivå 2 och 3 i ämnet matematik.
    I andra ämnen finns det inte olika spår på det sättet som i ämnet matematik, därför finns inte någon sådan möjlighet inom de andra ämnena, tyvärr.
    Om gymnasiematte (olika spår) finns en sammanfattande information på fragasyv.se/info/matematik-pa-gymnasiet