Ranim

    Jag läser i en gymnasieskola som erbjuder inte arabiska som moderna språk och jag behöver arabiska 3 och 4 för att kunna ha full meritpoäng. Kan man läsa den distans eller att kunna göra en särskild prövning?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    enligt reglerna så får gymnasieelever läsa kurser i vilka de får betyg endast eller via sin gymnasieskola. ***

    Om din gymnasieskola inte kan erbjuda de kurser som du vill läsa, så blir det svårt.
    Inom moderna språk måste gymnasieskolorna erbjuda endast spanska, franska och tyska; detta enligt info från Skolverket. Alla andra moderna språk kan erbjudas "i mån av möjlighet". ****

    Om din skola inte kan erbjuda dig läsa de kurser i moderna språk som du vill läsa, fråga om din skola kan köpa en kurs åt dig.. alternativt om din skola kan låta dig göra prövningar och i så fall var du ska göra prövningar (det måste din gymnasieskola anvisa dig, om du får svar att det är OK att du gör prövningar och att betygen kan tas in i ditt examensbevis).

    Det är tyvärr inte elevens rättighet. Det är mycket möjligt att du får Nej som svar från din gymnasieskola, vilket vi beklagar men inte kan hjälpa...
    Efter gymnasiet får du göra prövningar i alla de olika svenska städer. Inför prövningar skaffar man sig kunskaper på egen hand; man får ingen undervisning ( i bästa fall kan man få viss handledning ). Svårt att hitta var man kan göra prövningar. Det är lärarbrist och obehöriga lärare får inte sätta betyg (ändring i reglerna från 1 juli 2015).

    Det är inte en allmän rättighet att uppnå max i meritpoäng, eller att få några meritpoäng, över huvudet taget.
    Det går uppnå max i merit, även utan meritpoäng för moderna språk: genom engelska 7 och högre matte-kurser. Annars så kan du få meritpoäng för moderna språk i ngt. annat språk, t.ex i franska 3 och 4, spanska 3 och 4 eller tyska 3 och 4. Om reglerna kring meritp. för dig med examensbevis - var god läs på gymnasieGuiden.se/merit

    Jag förstår att det är inte ett sådant svar du vill ha men kan tyvärr inte ge ett annat svar.

    __________
    *** Självstudier eller kurser hos föreningar, intresseorganisationer, studieförbund får man givetvis bedriva, men då får man inte några gymnasiala betyg.

    **** Info om vilka gymnasieskolor som erbjuder Ovanliga språk - samlar vi på https://www.fragasyv.se/info/Ovanligasprak

    Vänligen och lycka till!
    ANNA