Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ella,
    Juristprogrammet i Sverige kräver för Särskild behörighet godkända betyg i kurser: Historia 1b och Samhällskunskap 1b och båda de kurserna ingår som obligatoriska i Naturvetenskapsprogrammet.
    Om du däremot med "natur" menar Naturbruksprogrammet som är ett yrkesprogram, så kan det också gå att bli behörig till juristprogrammet direkt efter gymnasiet, men då måste du säga på skolan att du vill läsa svenska 2,3 och engelska 6 samt att du önskar välja läsa samhällskunskap 1a2 och historia 1a2 (att läsa de sistnämnda kurser på NB är inte självklart och komplettering på komvux kan i så fall krävas - om man läser de 2 kurser på heltid tar det på komvux sammanlagt 5 veckor).

    Vänligen

    Julia syv