Isadora
    Man kunde välja språk i grundskola, vilket jag hade i ca 3-4 år. I gymnasiet valde jag inte men kan man välja att plugga språk efter gymnasiet? Jag skulle vilja utveckla mig mer i spanskan (inte utomlands). Söker jag vanligt då i komvux språk? och blir jag CSN berättigad?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Språk efter gymnasiet kan man läsa på komvux i sin hemkommun. Om man läser på minst halvtid - kan man ha rätt till studiemedel men tidigast från 1 juli det året man fyller 20.

    Om man är yngre, är det Studiehjälp som gäller och för det måste man läsa på heltid.

    För övrigt, kan man se om Några studieförbund >>

    erbjuder rätt kurs, men då har man inte rätt till studiemedel eller studiehjälp ...

    Studie- och yrkesvägledare