Student
    Hej

    Jag undrar om man kan ta bort Fysik 2 och lägga till ett annat ämne så att man ändå kan få någon form av examen även om man går Naturvetenskapsprogrammet inr. Natur. Men att man istället tar studenten med en individuell studieplan? Hur kommer det att funka i universiteten senare? Kollar de ämnena du har läst och beroende på om du har betygen och behörigheten kommer du in eller måste man ha ett fullständigt examenbevis från en speciell linje?

    En annan fråga är: Är SvA och SvE lika mycket värda om man söker in till universitet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mohamad,

    på gymnasiet finns det på NA-programmet 2 inriktningar - och alla inriktningskurser från en av inriktningar måste vara med;
    Undantag - om rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program.

    Se gärna Programplan för NA >> - och ALLA kurser inom EN AV INRIKTNINGAR måste vara med i examensbeviset.

    Det går att uppnå kraven för examensbevis från NA-programmet med F betyg i fysik 2, om man för övrigt inte har för många andra F-betyg.

    Ang. din fråga om svenska - så är jag inte riktigt säker om ag förstår din fråga. Det som gäller är att godkänt betyg i svenska eller svenska som andraspråk 1 måste finnas med i examensbeviset från alla nationella svenska Yrkesprogram; har man inte godkänt betyg i svenska eller i SAS, svenska som andra språk 1 - kan man inte få examensbevis, utan får studiebevis.

    Godkända betyg i svenska 1,2 och 3 eller i SAS, svenska som andraspråk 1, 2 och 3 - måste finnas med i Examensbevis från alla högskoleförberedande svenska gymnasieprogram.
    Skillnad i meritvärde mellan att man har E betyg i en kurs i svenska och att man har A-betyg - blir ca 0.4.. dvs man får ca 0.4 högre meritvärde/jämförelsetal - om man har A-betyg i varje kurs i svenska, jämfört med att man har E-betyg i kursen.

    • Student : Angående Ämnet svenska menade jag om det spelar någon roll om man söker in till universitetet med betyg i SVA eller SVE, har jag lika stor chans att komma in på utbildningen jag vill komma in på med SVA som en person med ämnet SVE?
    • Student : Om jag har ett individuellt anpassat program kan jag fortfarande komma in på universitetet så länge jag har behörigheten för programmet jag söker in till?
    • Anna : Svar Ja och Ja! - på båda dina frågor; Ja, svenska som andraspråk och svenska är jämställda vad gäller behörighet till eftergymnasiala utbildningar; och ja, man kan med Individuellt anpassat program /examensbevis i vilket innehåll avviker från det som normallt läses inom programmet/ komma in på en eftergymnasial utbildning. :)
    • Anna : Vad som gäller för Individ.anpassat program - var god se https://www.fragasyv.se/info/individuellt-anpassat
    Läs alla kommentarer