Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Du ställer flera olika frågor och jag ska försöka svara på alla dina frågor.
    Blir du Undersköterska
    För att kunna få dokument/(bevis som Undersköterska) från socialstyrelsen ställs vissa krav. Du kan läsa om de i yrkespresentationen på Framtid.se/yrke/Undersköterska, du kan också prata med personal på din utbildning; om hur du kan ansöka om bevis som undersköterska hos socialstyrelsen var god läs på socialstyrelsen.se/skyddad-yrkestitel-for-underskoterska/utbildad-i-sverige
    ****************************
    En annan fråga du ställer är om "studenten". Kika gärna på framtid.se/reportage/studenten -- kort svar: ingen kan förbjuda dig att köpa studentmössa om du så önskar (är i alla fall min fasta uppfattning).
    ****************************
    Vad gäller ta ut examensbevis från komvux, så krävs det 2400 poäng och en av kurserna bör vara 100p.gymnasie- eller komvuxarbete. Men du kan även utan examensbevis ha viss chans att komma in på en eftergymnasial utbildning på en yrkeshögskola - kika gärna på utbud av utbildningar på www.yhguiden.se
    Några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/specialistutbildad-underskoterska-inom-vard-och-omsorg-om-aldre-molnlycke-distans
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/specialistunderskoterska-inom-multisjukdom-for-aldre
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/instrument-och-steriltekniker
    utbildning/campus-varnamo/stödpedagog

    Studie- och yrkesvägledare