Jenny
    Hej!
    Min dotter har fyllt 16 år och "gick ut 9:an" våren 2018. Hon har alltså ingen skolplikt och tillhör ingen skola, men hon var hemmasittare hela högstadiet och har inga betyg.

    Hon började på individuellt alternativ på ESS-gymnasiet i höstas, men slutade nu till våren då verksamheten tyvärr flyttades väldigt långt från där vi bor och resor är problematiska för henne, även kortare sträckor.

    Min dotter vill läsa in grundskolan och få betyg, på distans. Vad finns det för möjligheter i hennes ålder? Jag har förstått att Sofia Distans inte är tillgängligt då hon bor i Sverige och inte har någon "hemskola" längre.

    Är Braheskolan ett möjligt alternativ eller finns det andra?
    • : Det finns tyvärr inte någon allmän/generell grundskola på distans, utan olika kommuner finner olika lösningar, med utgångspunkt från elevens behov och önskemål och vad kommunen har råd med. Ni måste vända er till utbildningsförvaltningen i den kommunen där eleven är folkbokförd.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jenny;

    det som Emil har skrivit i kommentaren till din fråga stämmer. det är alltså Utbildningsförvaltningen i den kommunen där eleven är skriven/folkbokförd, som man vänder sig till och olika lösningar finns; jag kan nämna dem lösningar som generellt finns, men det blir upp till kommunen /utbildningsförvaltningen eller "skolförvaltningen" - kan heta olika i olika kommuner/ att svara på vad de är beredda att betala för - för just den eleven.

    Folkhögskola
    Som 16 åring är man för ung för en folkhögskola, men det finns exempel när kommuner betalar till en folkhögskola och även en 16-årig elev läser på en av folkhögskolorna - www.folkhogskola.nu - på vanligt sätt (på skolan) eller på distans

    Komvux
    eleven som är 16 år är alldeles för ung för komvux, men det finns exempel när kommunerna betalar för plats på komvux även för hen som är 16 år; grundskolekurser brukar inte inom komvux finnas på distans, men de brukar finnas "på flex" (ngt. mitt emellan vanlig undervisning och distans).

    Sofia distans
    tar emot elever som bor i Sverige, men ibland har skolan "antagnings-stopp" (tillfälligt) och annars så är det är Rektorer som anmäler ungdomar, som är boende i Sverige (inte eleven själv eller vårdnadshavare). Tanken är då att eleven är inskriven på grundskolan i sin kommun men läser hos Sofia distans. Vet ej om kommunen vill/kan ta till den lösningen; formellt sett, kan kommunen svara att eleven är inte längre "grundskoleelev" och rektor på grundskolan ej kan anmäla pga det... Är man "färdig med grundskolan" kan man, enligt reglerna, inte bli inskriven på grundskolan igen, men kanske kan utbildningsförvaltningen i er kommun göra ett undantag. Fråga dem om det.

    Gymnasiets IM-program >>
    Förutom Individuellt alternativ, kan även Yrkesintroduktion och ett nytt program från 1 juli 2019 Programinriktat val bli aktuella. Men det är återigen "kommunen" där eleven är folkbokförd, som man bör vända sig till. Det är dock möjligt att även på egen hand söka genom gymnasieantagningen (i alla fall i vissa delar av landet) - ex. till Yrkesintroduktion, om det alternativet är av intresse för eleven.

    KAA-ansvarig >> (KAA = kommunernas aktivitets ansvar) måste finnas i varje kommun. Hen "tar hand" om hemmasittare i åldrarna 16-20 år. KAA-ansvarig borde ha god kännedom om olika möjligheter som finns "lokalt" (kanske ngt. projekt där ungdomen kan gå på praktik i väntan på att det året ska börja när eleven kommer fylla 18 år och kan då på egen hand, oberoende av kommunen, söka till alla de olika svenska folkhögskolor i hela landet). Via kommunens växel bör man kunna få kontaktuppgifter till KAA-ansvarig i sin kommun.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Julia syv