Lana

    Jag e mycket intresserad att bli en arkitekt när jag blir stor. Men samtidigt tyckar jag mycket om naturämnena. Jag tänkte välja IB i gymnasiet och jag undrar om IB är en bra val för sen komma in på arkitektprogrammet? I så fall vilka ämnena behöver jag välja I IB? Vad behöver jag för betyg för att komma in i arkitektprogram? Finns det arkitektprogram I Orebro universitet? Finns det jobb som arkitekt på engelska? Hur långt är utbildning till arkitekt?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Dechen,
    det finns flera olika arkitekt-yrken: kika gärna på
    framtid.se/yrke/arkitektyrken

    och beroende på vilket arkitekt-yrke som man är intresserad av, kan det bli olika svar på de frågor du ställer.

    Relevanta utbildningar kan även finnas inom yrkeshögskola:

    Yrkeshögskoleutbildning till Träprojektör i Vetlanda
    Vetlanda-larcentrum/trahusprojektor
    eller
    Yrkeshögskoleutbildning Arkitekturvisualisering och Byggprojektör-BIM i Göteborg
    yrkesutbildning-goteborg/byggprojektor-bim
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/arkitekturvisualisering

    På IB läser man tillräckligt med matematik och samhällskunskap samt i naturkunskap för att bli behörig till de svenska olika arkitekt-utbildningarna; man ska på IB helst även läsa svenska 1, 2 och 3 (eller SAS, svenska som andraspråk 1, 2 och 3) för att kunna sedan, på eftergymnasial nivå, läsa även med undervisningsspråk Svenska.

    Du frågar om "jobb på engelska", menar du utbildning på engelska? förklar gärna. Men annars så pratar vi här om ganska avlägsen framtid - minst 3 år innan du ska kunna söka till eftergymnasiala utbildningar och man vet inte vilka utbildningar som kommer att finnas att söka då. Utbildningsutbud förändras. Jobben förändras också. Även nya yrken dyker upp.
    Jag vill därför råda dig att läsa så mycket matte du kan, så mycket inom naturkunskap och samhällskunskap som du kan + så mycket svenska och engelska samt inom programmering och andra data-ämnen, som möjligt. På så sätt förbereder du dig bäst inför framtida karriär inom "arkitekt"-branschen.