Emma

    Hej! Jag har två frågor som jag skulle vilja ställa:

    1. Jag står som 16 reserv på Politices kandidatprogrammet i Lund, finns det en chans för mig att bli antagen till programmet i urval 2? Hur kan man kolla statistiken för hur många som blir antagningen för urval 2?

    2. Jag har Politices kandidatprogrammet som mitt första handsval, men jar har också sökt till Utvidgad juridisk introduktionskurs som har platsgaranti. Min fråga är om det är möjligt för mig att både bli antagen till Politices kandidatprogrammet och Utvidgad juridisk introduktionskurs, då programmet är på halv fart. Kan man plugga flera program samtidigt? Om ja, hur ska man svara på antagning.se för att ena inte ska bli strykt?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emma,
    Antagning.se kan anta till max 45 hp per termin; heltid är 30 hp per termin.
    Antagning.se går "uppifrån" och antar till högst prioriterade alternativet om meriter räcker; om meriter ej räcker men du är behörig, ställs du i reserv. Och så går Antagning.se neråt till dina lägre prioriterade alternativ och så fort meriter räcker blir du ANTAGEN.
    Om alla dina alternativ är på heltid - kan du endast bli ANTAGEN till en utbildning; om du har deltidsutbildningar bland dina alternativ, som du sökte - kan du bli antagen till flera samtidigt men det är då max 150% av studietakt som du kan bli antagen på.
    Blir du kallad från RESERV, får du frågan om du vill byta från där du är antagen till den utb., där du står i reserv.
    Det är så det funkar, allmänt sett.
    Exakt vad som händer i ditt fall med alla de unika detaljer som finns i just ditt fall är det myckt bättre att du vänder dig till Antagning.se - därför att, oavsett vad vi på fråga syv svarar, så är det ändå Antagning.se som bestämmer.
    Tel.nr till Antagning.se är 0771-550 720 och tel.tid kl.9-16 på vardagar.

    Liselotte