Elev
    Hej,
    Om en elev skulle läsa upp flera kurser ink gymnasiearbetet i kommunen Kungälv ända tills att gymnasieexamen får utfärdas, men sedan folkbokför och registrerar sig i komvux i Stockholm. Är komvux i Stockholm skyldig till att utfärda gymnasieexamen, om eleven intygat de utfärdade betygen inför skolan i Stockholm?
    Om nej på ovanstående fråga, krävs det att eleven läser minst en kurs i Stockholm innan komvux blir skyldig till att utfärda gymnasieexamen?

    Har komvux i Kungälv fortfarande en skyldighet att utfärda gymnasieexamen trots att eleven inte folkbokförd eller registrerad på skolan, och kan vara registrerad på en annan skola?

    Tack i förväg!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Inte helt lätt att svara på din fråga. "Någon komvux" kommer utfärda examensbevis för dig och troligtvis blir det så att i fall du har läst minst en kurs i den kommunen där du är folkbokförd när du ansöker om att få ut ditt exam.bevis, så är det där som det utfärdas,
    men om du inte har läst ngn kurs i den "nya kommunen", blir det troligtvis den "gamla komvux" som får utfärda examensbevis för dig. Så brukar det nämligen oftast bli.
    Reglerna för examensbevis beror inte på vilken kommun man bor eller är folkbokförd i, så det borde inte spela ngn roll vilken komvux som utfärdar examensbeviset för dig. :)