Caryanne

    Min dotter började läsa Frisörprogrammet, men fick besvär och bytte efter två år till Samhällsvetenskapsprogrammet och gick ytterligare två år. Hennes slutbetyg inkluderar alla kurser hon gått,.Min fråga är: kan hon be skolan att skriva ut ett nytt slutbetyg med endast de kurser som måste ingå för programmet? I sådant fall, kommer hennes meritpoäng förändras avsevärt till det bättre.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Vilket år gick hon ut gymnasiet? Heter dokumentet hon fick just Slutbetyg eller ngt annat?

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Slutbetyg och året var 2017
    • Mikael :

      Elever som började på gymnasiet året 2011 och gick ut gymnasiet (i Sverige) år 2014 och senare läste mot Examensbevis; de som inte uppnådde kraven för examensbevis, fick Studiebevis. ... Om du är säker på att överskrift på hennes dokument är Slutbetyg och det är från året 2017, då måste det vara så att hon fick dokumentet på Komvux, vuxenutbildningen. Det går inte att svara på frågan om vi inte vet alldeles SÄKERT - exakt vad dokumentet heter, från vilket år det är och om det är från gymnasiet eller från komvux. Tips! personen som har betygen kan ta med dem till SYV på komvux och få svar på vad som gäller just i "det fallet". Reglerna säger att SLUTBETYG från gymnasiet kan man bara få En gång. Examensbevis från ett Högskoleförberedande program - också den: en gång. Examensbevis från yrkesprogram kan man ha flera, om man uppfyller kraven (alltså har godkända betyg i tillräckligt antal yrkes-specifika gymnasiekurser).