Jasmine
    Hej!
    Jag går första året i gymnasiet och läser naturprogrammet just nu. Det har inte gått så bra då det hände personliga saker i början av terminen, men jag har börjat pluggat och det går mycket bättre. Jag fick F i matte1C och ska ta om betyget efter sommaren, men annars går matte2c bättre och jag ligger på D/C i kursen. Jag har haft många samtal med rektorn då hon vill jag ska gå om och tillåter inte mig att fortsätta upp till tvåan. Rektorn pressade även mig till att göra omval vilket jag gjorde men kommer inte gå om eller byta program/skola. Anledningen till varför rektorn inte vill att jag ska fortsätta upp till tvåan är eftersom hon inte tror jag kommer klara av matten då jag har F i matte1C alltså fysiken också, men jag har ju lyckats jobba mig upp till D/C i matte2 så jag vet att drt kommer gå bättre om jag pluggar.

    Jag undrar när jag tackar nej till min nya plats som jag sökt via omval, kommer jag fortfarande ha min nuvarande plats i gymnasiet och i samma klass eller kommer allt tas bort?
    Även kan rektorn tvinga mig att gå om/inte tillåta mig att fortsätta till tvåan?
    Även kan rektorn kasta ut mig på något sätt? Och har jag några skollagar som kan stödja mig?

    Tacksam för all hjälp!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Jasmine,
    såvida eleven inte uteblir från gymnasiet i en hel månad utan läkarintyg, så har eleven rätt att fortsätta läsa vidare, även om eleven har många F betyg. Så, du har rätt att fortsätta läsa på den utbildningen på gymnasiet där du en gång blev Antagen och där du är Närvarande, alltså, att du inte skolkar alldeles för mycket.

    Med det sagt, så har gymnasieskola en uppgift att ge eleverna Möjlighet att uppnå kraven för examensbevis. Med F i matematik1 kan man inte ta ut examensbevis - detta gäller även yrkesprogrammen.
    Att rektorn försökte "tvinga" dig att söka om till ett annat program eller gå om årskurs 1 - tror jag - beror på att hen tänker på att du ska få utbildning på gymnasiet som ger dig Bra Grund för vidare studier eller möjlighet att få jobb.
    Vad gör man med Naturvetenskaps-programmets kurser när man har låga betyg och ej kommer in på någon eftergymnasial utbildning; och pga man ej lärde sig ngt. yrke på NA (för att det är ett högskoleförberedande program) har också svårt att få jobb - kanske söker jättemånga jobb men får inga; och så kommer inte in på ngn vidareutbildning heller? Många i den situationen vill gå yrkesutbildning på komvux, men får Nej som svar från komvux (detta pga personer utan gymnasial utbildning prioriteras av Komvux). Att ha gått på ett högskoleförberedande program på gymnasiet och komma ut med låga betyg kan tyvärr bli en Återvändsgränd: man står och stampar sen... vi känner tyvärr många sådana fall. Det är jättetråkigt att få veta att unga människor inte kommer någonvart. Därför försöker personal på skolorna i rätt tid "ingripa" - råda byta till ett mer passande program. Men du har, som sagt, rätt att fortsätta läsa, trots att risken är stor att du i efterhand kommer ångra att du gjorde det.
    Rektorn har kunskap och erfarenhet; hen vill att det ska gå bra för dig. Jag skulle i ditt ställe försöka Lyssna och ta in det som rektorn säger och råder dig att göra.

    Hälsningar
    Mikael SYV