Amanda
    När vi sökte till gymnasiet blev vi lovade kursen rätten och samhället i poängplanen och den stod där ända tills vi började trean då kursen plötsligt dragits ifrån oss och ersatts med etnicitet och kulturmöten. Om vi kollar i skolans broschyrer står rätten och samhället fortfarande kvar som marknadsföring men detta stämmer ju ej. Kan skolan göra såhär? Är det falsk marknadsföring? Kan vi överklaga beslutet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,

    har ni frågat VARFÖR det blev en sådan ändring?
    Valbara kurser på gymnasiet kan skola välja åt eleverna... skolorna försöker göra sitt bästa i att erbjuda så stor valmöjlighet som möjligt.
    Om det inte finns någon lärare som kan undervisa i den kursen som du vill läsa eller om för få elever valde den, eller om schemat inte går ihop - är alla de legitima anledningar i en sådan ändring.
    Det är lärarbrist och det är inte alltid möjligt att erbjuda de kurser som man på förhand har planerat för.

    Mitt råd är att ni frågar VARFÖR en sådan ändring skedde. Och i fall ni inte kan förstå och acceptera svaret, finns det möjlighet att klaga, givetvis. Dock kan inte jag se att klagomål i detta fallet skulle leda till någon förändring. Detta pga valbara kurser inte är obligatoriska ... och vad skolan planerar för på förhand kan inte alltid hållas sen.
    Den ändringen som du/ni kan åstadkomma: att i fall formuleringen i marknadsföringen skulle vara att "vi lovar att du får läsa "... de och de kurserna, då bör skolan ändra till "vi planerar för att kunna erbjuda ..." de och de kurserna, vilket skulle bättre överensstämma med det som skola faktiskt kan hålla (som löfte) - just en avsikt. Det är tyvärr svårt nog (när det är lärarbrist) att erbjuda de Obligatoriska kurserna; så de valbara måste komma i andra hand, tyvärr.

    Hoppas mitt svar blir på ngt sätt till hjälp!
    Vänligen
    ANNA