Hej! Jag heter Linnea och går i 3an i programmet estet, inriktning bild och form. Skolan Jag går i är en väldigt spelinriktad skola och de kallar min linje för spelgrafik. Varje år efter jullovet har vi alltid två schemabrytande veckor för att tillsammans med teknikarna skapa ett spel. Detta tycker jag är en kul idé, men då det är så kort tid man har på sig och då man måste jobba med andra som man inte känner och som inte alltid gör det de ska ger dessa schemabrytande veckor mig väldigt mycket stress och ångest. Vi ska börja med gymnasiearbetet nästa vecka och vår rektor har precis haft en presentation om hur gymnasiearbetet kommer att vara. Våra lärare har pratat med oss om gymnasiearbetet sen i vintras när vi gick i tvåan, och de har förberett oss och uppmanat oss att redan då börja tänka på vad vi vill göra som gymnasiearbete och ifall vi ville jobba enskilt eller i grupp. I rektorns presentationen sa han dock att alla i min inriktning måste jobba i par (+ i grupp med några från teknikprogrammet). Han sa också att de tänkte slå ihop gymnasiearbetet med dessa schemabrytande veckor och att vi alltså måste göra ett spel som vårt gymnasiearbete. De har alltså efter att ha sagt om och om igen att vi har friheten att bestämma över vårt gymnasiearbete, bestämt sig att skrota detta helt och säga en vecka innan gymnasiearbetet börjar att vi endast får göra det som de har bestämt och att vi måste jobba i grupp (vi kan önska vilka vi vill jobba med, men de säger att det inte är garanterat att vi får jobba med de vi har önskat). Fastän gymnasiearbetet bedöms individuellt känns det fortfarande jättejobbigt att behöva sammarbeta med 4-6 personer som jag inte alls känner med ett projekt som jag inte ens vill göra. Särskilt när jag redan har bestämt mig för vad jag vill göra och att jag vill jobba individuellt. Jag är väldigt frustrerad över detta och det känns väldigt lågt, taskigt och helt enkelt respektlöst av dem när de lovat att gymnasiearbetet skulle vara på ett sätt. Detta blev väldigt långt, men undrar bara ifall detta verkligen är tillåtet och ifall det finns något jag kan göra? Får rektorn verkligen bestämma helt över vårt gymnasiearbete sådär? Särskilt när de lovat något annat?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32174 frågor besvarade.
Kan skolan bestämma vad man ska göra för gymnasiearbete?
1 Svar
Hej,
tråkigt att du upplever dig vara "sviken" av de ansvariga på din gymnasieskola. Mitt råd är att du pratar med rektorn och förklarar att du helst villl göra ett individuellt arbete på "det här temat" och med "de här frågeställningar" som du vill besvara i ditt gymnasiearbete. Rektorn kan dock motsätta sig det du önskar. Skolverket säger att gymnasieelever får "komma överens" med sina handledare för gymnasiearbete kring temat, frågeställningar och om arbetet ska göras individuellt eller i grupp. Det där med att "komma överens" låter bra när alla är överens men om de inte är överens, då är det "icke-reglerat", alltså finns inget färdigt svar att ge.
Jag tänker annars så här att det är bra att träna sig att samarbeta även med de som man kanske inte i första hand väljer som sina "samarbetspartners"; detta för att du efter gymnasiet (på utbildningar och i arbetslivet) ska med mycket stor sannolikhet behöva samarbeta och ibland också med de som du har svårt att komma överens om. Gymnasieskolans uppgift är inte bara ge "ren teoretisk kunskap" men att också träna ungdomarna inför livet efter gymnasiet. I GA, gymnasiearbete kan man inte få högre betyg än E, men E måste du få för att (i fall du uppfyller även andra krav) kunna får ut ditt examensbevis från gymnasiet. Jag säger inte att du inte ska behöva anstränga dig på A-nivå, men ... det är ju bra att veta att man, i vilket fall, inte kan få högre betyg än E.
Du kan, som sagt, testa fråga rektorn om att hen beviljar ett undantag och låter dig göra individuellt GA. Säger hen - nej, alla ska jobba i grupp och teman ska handla om spel... så vet jag faktiskt inte vad jag kan ge dig för råd - kanske ring till skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-52733200 och se vad skolverket säger om saken.
Jag kan berätta för dig om att jag vet att vissa gymnasieskolor bestämmer att alla elever ska göra gymnasiearbete med exakt samma Tema och ser sedan hur GA som är gjort av olika elever skiljer sig i kvalité. De ansvariga på de skolorna säger att det blir på så sätt lättare för handledaren att bedöma och sätta betyg när hen jämför GA med exakt samma tema med varandra.
Som elev, förstår jag att du vill göra GA utifrån dina personliga intressen och fördjupa dig i ngt som du "brinner för" men som ansvarig på skolan t.ex rektorn, så tänker man på att det är lärarbrist och ont om handledartid och att det är lättare för handledaren att handleda och bedöma grupparbeten (även om betygen i GA ska sättas individuellt), kanske i första hand lättare att handleda (jämför: om ni är fem elever som ska ha handledning på en timme: i grupp eller individuellt... det blir en timmes handledning, när alla 5 elever ska handledas samtidigt, i grupp respektive fem timmars tidsåtgång för att handleda varje elev individuellt, en timme per elev).
Du har skrivit en lång fråga och jag ger dig ett långt svar som tyvärr är också "vag" och kanske "intetsägande" på så sätt att jag inte kan svara på frågan om vem som bestämmer i den frågan... man ska ju "komma överens"... suck.
Du kan försöka argumentera för din sak men jag tror att sista orden kommer ändå rektorn att ha (rektorn är ju, som det heter, "ytterst ansvarig" på varje skola).
Frågor och svar taggade med 'om jag har 252.5 poäng och minsta mängd av meritpoäng är 165 och medel merit värde är 260 ska jag komma in den gymnasiet?' (5 st.)
-
Hur mycket meritpoäng måste jag ha at komma in gymnasiet?
Om jag har 252.5 meritpoäng och minsta mängd av meritpoäng är 165 och medel meritpoäng är 260 kan jag komma in den gymnasiet?
Hej Daniel; man bestämmer inte på förhand hur höga grundskolebetyg som kommer ge plats på gymnasiet.Antal platser på varje gymnasial utbildning "ställs mot"... Läs hela svaret -
Ansöker jag i BI eller BII?
Hej. Utbildningen jag vill söka till kräver matte 3C samt naturkunskap 2. Jag har endast läst matte 3b och naturkunskap 1. Till mina frågor. Jag ska nu alltså läsa till natur 2 på komvux, men behöver jag läsa matte 3C eller går det bra om...
Hej Anna. Vilken utbildning vill du söka till? Jag vill se om de kräver Matte 3 eller just matte 3c. Ang.urvalsgrupper - du är inte behörig utan komplettering pga du behöver nk2. Du kommer därför prövas i BII. -
Naturkunskap 2?
Hej! Jag har ett gymnasieexamen men jag har inte läst kursen naturkunskap 2. Och nu vill jag läsa upp den för att kunna söka till andra utbildningar som sjuksköterska. Kan jag göra det eller inte?
Hej Hazal,det finns flera olika "ersättningsmöjligheter" för Naturkunskap 2; men om du på gymnasiet läste andra utbildningar än inom Vård- & omsorg; Naturbruk eller Naturvetenskap -... Läs hela svaret -
Omgång? Är det möjligt?
God dag. Går just nu i ettan på gymnasiet, teknikprogrammet. På grund av tempot och att proven är svåra så vill jag byta program och gå om ettan. Detta leder till min fråga, kan man gå om klass ett på en annan skola?
Hej Johan,du får till och med det året du fyller 19 år söka till år1 på gymnasiet (sedan är det Komvux som gäller, om man är äldre...). Lägg in ansökan via... Läs hela svaret -
Behöver jag läsa upp några kurser om jag vill plugga till säljare b2B?
Hej, Ebba heter jag. Jag skulle vilja plugga till Säljare B2B i Göteborg men är osäker på om jag behöver plugga upp några kurser innan jag ansöker. Jag tog studenten förra året (2018) och gick då Barn- och fritidsprogrammet med...
Hej Ebba,jag gissar på att du i din fråga menar den här yrkeshögskoleutbildningen : säljare-b2b-goteborg-ssb - den utbildning har totalt 35 utbildningsplatser... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga