Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Kika gärna på stycket ARBETSPLATS i yrkespresentationen Geograf på Framtid.se
    Geograf
    och "liknande yrken" är i Sverige icke-reglerade. Det betyder att arbetsgivare anställer "vem de vill", med vilken tidigare utbildning som helst. Du får också gärna kika på "yrken som liknar yrket geograf":
    Geoingenjör

    Geolog

    Geotekniker

    Geovetaryrken

    GIS-ingenjör

    GIS-utvecklare

    Hydrogeolog

    Hydrolog

    Kartingenjör och karttekniker

    Kulturgeograf

    Samhällsgeograf

    Seismolog

    Vulkanolog
    Fundera också på om du kan tänka dig jobba som t.ex FolkbokföringshandläggareArbetsförmedlareUtredare på FK eller Studiestödsutredare på CSN - detta skriver jag för att inom de yrken brukar arbetsgivare anställa med 180hp (examen från högskola-universitet efter en 3-årig utbildning på heltid, som minimikravet) inom i princip vilket kunskapsområde som helst; utbildning till självaste yrket får man efter anställning på arbetsplatsen under de första månaderna (Du kommer i så fall ifrån själva kunskapsområde Geografi men, å andra sidan, lär du dig ännu ett yrke "gratis" eftersom du får utbildning av din arbetsgivare när du är anställd och får lön).

    Studie- och yrkesvägledare