Matilda
    Jag ska ansöka till Optikerprogrammet efter jag genomfört folkhögskolans krav på gymnasieutbildning. Vad behöver jag för behörigheter? Jag blir lite förvirrad på sättet de skriver upp det - behöver jag både fysik, matte, kemi bland grundämnena, eller kan alla dessa anses vara del av Naturvetenskap 2?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Matilda!

    Om du vill utbilda dig till Optiker på t.ex Karolinska Institutet så krävs förutom grundläggande behörighet även:

    Särskild behörighet

    Naturkunskap 2 (kan styrkas med Biologi 1, Fysik 1a / Fysik 1b1 + 1b2, Kemi 1), Matematik 2a / 2b / 2c. Eller: Naturkunskap B (kan styrkas med Biologi A, Fysik A, Kemi A), Matematik B.

    Här kan du se t.ex. att naturkunskap kan ersättas med biologi 1, fysik 1a/Fysik 1b1 + 1b2, Kemi 1)

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare