Sandra

    Hej, jag går första veckan i ettan i gymnasiet och jag könne rpå mig att jag inte kommer klara av detta pågrund av min socialfobi och stress. Därför vill jag gärna kunna gå distans på korr gymnasiet och har funderat på de länge. Jag har pratat om detta med min Syv och föreldrar vilket dom accepterade. Jag undrade bara om jag kommer komma in med 240 poäng i natur? Vill gärna komma in och undrade hur man kan göra för att komma in i skolan. Är tacksam för svar

    • Julia :

      Har du sökt under val- eller omvalsperioden till Korr-on-line eller har du ännu inte sökt?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra;
    det är jättetråkigt att du har socialfobi och stress, som du skriver i din fråga...
    Jag tänker på att det kanske finns behandlingar, t.ex samtalsterapi och/eller medicinering? Jag tänker på din framtid även efter gymnasiet... hur ska du klara av att ha ett jobb om du inte kan vistas "bland folk", tänker jag? De jobben där man ej behöver träffa folk är inte många och finns ej inom alla branscher. Dina möjligheter att ha ett yrkesliv blir mycket begränsade om du ej överkommer de hindrena du har i form av socialfobi och stress. Därför kanske det är bra att "ta tag" i detta nu, direkt. Om problemen är så stora att du inte alls kan gå i skolan (inte ens på deltid), då kanske du behöver just nu vara sjukskriven och genomgå behandling.. Det får läkare och psykologer att avgöra, givetvis. En syv har inte den kompetensen som krävs för att ställa diagnoser... Mitt råd är att du snarast pratar med kurator på din skola och/eller med skolsköterska och ber att få träffa skolläkare och/eller en psykolog, men du har kanske redan kontakt med läkare/psykologer. I vilket fall måste frågan besvaras om du just nu behöver vara sjukskriven på hel- eller på deltid och om det finns behandlingar som du kan få för att förbättra dina möjligheter till utbildningar och jobb.

    Med det sagt, så skriver jag, nedan, svar på din fråga om antagningsgränser till Korr:
    enligt våra uppgifter krävdes det minimun 255 betygspoäng för att komma in på Naturvetenskapspr. på Korrespondensgymnasiet till höstterminen 2019; att de hade då 44 elever i Reservkön och ingen ledig plats på ngt. av programmen som erbjuds på "korr". Du kan själv kika på Antagningsstatistik som hittar via Korr-on-lines hemsida.

    Om du står i reservkön till Körr, så hoppas vi du kommer in.
    Om du ska söka till nästa år - då vet ju ingen hur höga betyg som kommer att krävas; antagningsgränser uppstår i konkurrensen om utbildningsplatser... och det blir känt först efter det att antagningen är genomfört.

    Vänligen
    Julia