T
    Jag hade bestämt mig för att plugga IB sedan jag gick i sjuan, dels för att jag siktar på att jobba på en internationell nivå och att resa mycket. Har dessutom hört att det finns tillräckligt med utmaningar i den programmet till skilland från andra nationella program med tanken på att man har bara 6 ämnen och är mer fokuserat på dem. Min studie och yrkesvägledare i skolan är rätt så kräsen när det kommer till IB och hon har gång på gång rekommenderat att jag kan läsa ett nationellt program på engelska gymnasiet istället. Men jag tycker att det är roligt att plugga internationellt, samtidigt som jag satsar på de topp amerikanska Ivy universitet men även Oxford och Cambridge. Men siktar på Harvard eller MIT.
    Har hittills gjort mitt bästa och har 320 meripoäng, nu undrar jag om det är så att en skola som IHGR ger bättre möjligheter att söka vidare till ett universitet i USA om jag läser ett IB program eller ett vanligt nationellt program fast på engelska?

    Är det så att själva skolan hjälper eleverna att söka till t.ex Harvard och MIT eller Cambridge(typ som gymnasievalet som studie och yrkesvägledaren i skolan hjälper eleverna med) eller är det så att man ska göra allt själv oavsett vad?
    För att man behöver tydligen översätta sina betyg, lärarens kommentarer osv, tänkte om jag läser IB så behöver jag inte lägga tid på det och det kanske ser bättre ut på min application för universitetet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Bahar;

    IB-programmet är ett internationellt program, och därför skulle jag rekommendera IB om du vet att du efter gymnasiet vill läsa på Universitetet utomlands.
    Förutom att undervisning är på engelska, är IB anpassad till de "internationella krav" och personal på IB vet rätt mycket om att söka till utländska universitet och kan ge tips, råd och praktisk hjälp med det.

    Vänligen
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare