Jacob
    Hejsan!

    Jag fick F i spanska i 1:an på gymnasiet. Jag valde därefter att hoppa av och istället kommer jag läsa både Engelska (Cambridge) och extra IV-Val (sociologi). Jag kommer förmodligen också få ett F i matte 2b.

    Annars går det bra i skolan, ett par A:n, E i matte 1b, några B:n, resten C.

    Kommer jag få ta studenten? Spanskan borde väl inte räknas då jag byter ut den mot sociologi?
    • Anna : Vilket gymnasieprogram läser du (uppge också inriktning på programmet)? Det är viktigt att veta för att kunna ge dig rätt svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jacob!

    Beroende på vilket program du läser på gymnasiet, finns det lite olika svar på din fråga. Men egentligen så bör man ha alla satta betyg i sitt examensbevis, därför troligtvis kommer du tyvärr ändå ha betyg F i Spanska - i ditt Examensbevis. Om du läser en extrakurs, och med det kommer sammanlagt under 3 år på gymnasiet, läsa mer än 2500 poäng  -  kommer du att ha en eller flera U-kurser (utökade).

    Tumregeln är att alla betygsatta kurser bör finnas med i examensbeviset, men betyg i U-kurser räknas in i ditt jämförelsetal (betygssnitt) bara ibland, inte alltid.

    Om du berättar för oss vilket program och inriktning du läser - kan jag ge dig bättre svar på din fråga.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    På Samhällsvetenskapsprogrammet (alla inriktningar) - ingår 200 poäng Moderna språk (2 kurser) som obligatoriska, det kan du se i Programplanen för SA>>

    Du måste därför ha betyg i två kurser moderna språk (som får ersättas endast med andra sortens "språk", t.ex med kurser i Modersmål). Obligatoriska kurser i språk får inte ersättas med andra ämnen, än språk (du kan alltså inte byta en språkkurs mot en kurs i sociologi).

    Längst ner på den här sidan>> ser du hur programstrukturen för SA måste se ut. Det finns flera olika krav för att kunna få Examensbevis. Om inte du läser enligt "individuellt anpassat program" (och för det krävs det rektors beslut som allt som oftast fattas endast när elever byter program - för att inte förlänga studietid "i onödan"), bör programstruktur följas.

    Om du hoppar av kurser och på egen hand ersätter dem med andra kurser, riskerar du att inte få Examensbevis i slutet av åk3. Du kanske får Studiebevis (även om du sammanlagt har betyg i fler poäng än programmet kräver). Studiebevis kan du komplettera på komvux - till Examensbevis. På komvux behöver du inte läsa moderna språk eller några språk över huvudet taget (förutom svenska och engelska).

    Vilka krav som behöver uppfyllas, förutom det att programstruktur måste följas, kan du läsa på GymnasieGuiden om, snabblänk är här>>

    • : Går samhällsvetenskapligt program med inriktning demokrati mänskliga rättigheter
    • Anna : Jag kommer nu utöka mitt svar till dig.