Ted
    Hej
    Praktiken närmar sitt slut och det pratas om anställning men då ställer sig Kristianstad Kommun och frågar om jag har rätt till olika saker såsom extratjänst(har jag inte, då man måste vara nykommling till svergie för att få det) och nystartsjobb(Har jag). Men sen efter det så måste man gå på socialbidrag för att få en anställning. Stämmer det att kommunen får göra så? Tycker det låter som att de inte kommer ha personal snart isåfall

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ted,
    arbetsgivare (både privata och offentliga) vill få duktig personal men så billigt som möjligt. Därför vill de så mycket som möjligt utnyttja de "rabatter" som Arbetsförmedlingen kan ge - i form av ekonomisk stöd till arbetsgivare för att arbetsgivare ska endast betala en del av din lön ... Rättare sagt; du får samma lön som "vem som helst" - från arbetsgivaren, men arbetsgivaren vill få pengar från "någonstans", t.ex från Arbetsförmedlingen, från Socialen, från Försäkringskassan... från någon fond eller projekt /om möjlighet finns/ för att "kompensera" för att arbetsgivaren betalar din lön /i alla fall till en viss del/. Du blir på så sätt "billigare att anställa".
    Om vi tar ett exempel: du har 2 butiker på 500 meters avstånd från ditt hus - om du går till höger kommer du till en butik där priser är 10% lägre; om du går till vänster - kommer du till en butik där samma varor kostar 10% mer än i den första butiken. Om vi säger att det är samma utbud och samma kvalité på varorna, i vilken butik kommer du att veckohandla eller göra stora inköp (månads-stor-handla)?
    Jag tror du väljer den billigare butiken, för att du i så fall på sikt (säg,på ett år) sparar mycket pengar.
    ***
    Arbetsgivare tänker på samma sätt: om de kan få tillräckligt duktiga medarbetare men till billigare "pris", vill de gärna göra det.

    Angående "gå på socialbidrag" - så måste det vara sista utvägen, när man inte har någon annan möjlighet att försörja sig; så är det i alla fall "tänkt" i det svenska socialförsäkringssystemet.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA