Miriam
    hej, jag ska läsa matematik 2 på komvux men undrar om man får välja att läsa distans eller om man måste vara på plats? Det finns ett komvux i min stad men det skulle passa mig bättre att läsa på distans. är detta något jag kan göra? Dessutom så läste jag att för att få csn så måste man läsa minst 50% i tre veckor och jag undrar hur man vet hur mycket procent det är? tex hur många ämnen/kurser jag måste läsa för att det ska bli 50% eller högre.
    tack på förhand

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Miriam,
    komvux i de flesta kommuner erbjuder även alternativet "distans-studier"; fråga på komvux i din kommun eller se på deras hemsida.

    Angående hur stor % av studietakt det blir, så är varje mattekurs á 100 poäng och man läser 20 gymnasiepoäng per vecka (om man läser på heltid). För att läsa på 50% av studietakt, läser man matematik 2 (eller en annan gymnasiematte-kurs) på 10 veckor. Och det spelar ingen roll om man läser på dag- eller kvällstid, på "flex" eller på distans (antal poäng per vecka är detsamma, oavsett studieform).

    Vänligen
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare
    • : okej tack så mycket, ska kontakta dem
    • Milla : Gör det och lycka till!