Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31992 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'beslut från myh i januari' (7 st.)
-
Hur pass internationell gångbar?
Hej, Jag undrar 1) Hur pass internationell gångbar utbildning från YH är, exempelvis från medieinstitutet. Vill främst kunna jobba i Dubai. Har frågat yrkeshögskolan som inte vet, får lite olika svar, och UHR som hänvisar till...
Hejsan,den myndighet som bestämmer över yrkeshögskola heter MYH, Myndighet för yrkeshögöskolan, se deras webb: myh.se - men ingen svensk myndighet eller ngn annan svensk organisation kan... Läs hela svaret -
Vad kan jag jobba på yrkeshögskolan efter samhällsvetenskap?
Hej, Jag tänker på samhällsvetenskaps-programmet på gymnasienivå. Jag undrar vad kan man studera vidare till på yrkeshögskola efter en sådan utbildning?
Hej,utbud av utbildningar och även behörighetskraven till de "gamla" utbildningar kan förändras, därför är det bra att med jämna mellanrum kika... Läs hela svaret -
Jag skulle vilja läsa till studiehandledare?
Hej! Jag skulle vilja läsa till studiehandledare på distans, finns det någon sådan utbildning? Om det inte finns, så kanske elevassistent är liknade och finns det på distans?
Hej Sotica, det finns några Pågående yrkeshögskoleutbildningar till studiehandledare och de flesta av dem - på distans. Om det blir fortsatta starter på dem - får vi veta... Läs hela svaret -
Kan man bli läkare om man inte läser natur och sedan tar ett basår?
Hej! Jag går nu första året på natur och jag undrar om man nu bestämmer sig för att läsa ett lättare program och sedan få jätte höga betyg och därefter plugga ett vetenskapligt basår, kommer de betygen från som du har...
Hej,som reglerna är nu, så spelar det ingen roll vilket program man läste på gymnasiet, utan man måste ha Grundläggande och Särskild behörighet... Läs hela svaret -
Matematik 2b vs 2c?
Hej, kan Matematik 2b ingå i en naturvetenskaplig gymnasieexamen ifrån Komvux istället för Matematik 2c?
Som regel, inte. Rektors beslut krävs för det. Det är ett Undantag som rektorn kan bevilja. Jag kan tänka mig att i fall personen redan har godkänt betyg i matte 2b och ej har som önskemål att läsa... Läs hela svaret -
Fråga om att byta linje?
Hej jag skulle vilja byta linje från Teknikprogrammet till El- och energiprogrammet med inriktning dator- och kommunikationsteknik jag går nu i ettan. Det nyta programmet är i en annan skola. Kommer jag behöva gå om ett år eller vad?
Ja, du kommer börja från början, år 1 nästa år - om du söker till EE och kommer in; detta pga yrkeskurserna har du ju inte läst; även om du får godkända betyg i alla kurser... Läs hela svaret -
Apotekstekniker?
Hej, Jag undrar om det finns någon utbildning till apotekstekniker nära Blekinge? Vilka ämnen läser man?
De utb till apotekstekniker som är beviljade att starta finns i Stockholm och på distans - från Göteborg ... nya yh kommer beviljas i slutet på Jan 2019.
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga