Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31885 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'icke-statlig högskola' (8 st.)
-
Antagning till Handelshögskolan i Stockholm och antagning?
Hej, Jag är intresserad av att söka till Handelshögskolans kandidatprogram Business & Economics efter att jag tagit min juristexamen 2026/2027. På deras hemsida står det att från och med 2025 börjar meritpoäng tillämpas i beräkningen av...
Hejsan,HHS är en "Speciell" högskola, ej statlig. HHS bestämmer sina egna regler (inte helt och hållet men till stor del...). De kan ändra sig "när... Läs hela svaret -
Behörighetskrav?
Jag vill studera i en högskolan. Men elever måste fick minst C i samhället 1b som behörighetskrav. Jag fick D i samhället 1b och B i samhället 2. Får jag studera i denna skolan eller?
Hej Erin,vi tror du vill komma in på HHS i Stockholm, stämmer det? Om det stämmer, så är det en icke-statlig högskola och sätter sina egna regler. Du måste därför söka svar hos de... Läs hela svaret -
Chalmers antagning till masterprogram?
Hej! Jag undrar hur Chalmers gör sin antagning till sina masterprogram för studenter som studerat på annat universitet? Jag har inte studerat på Chalmers, men skulle vilja ansöka till ett masterprogram där som jag kommer vara behörig till efter min...
Hej Hanna,Chalmers (tekniska högskolan i Göteborg) är ett av de få icke-statliga lärosäten. De får därför införa egna regler som avviker från de reglerna som... Läs hela svaret -
Höja Spanska 3 betyg?
Hej jag finner mig just nu i lite av ett dilemma, utbildningen jag vill gå på högskolan kräver att jag har minst C i spanska 3, tyvärr nådde jag inte det utan fick D i kursen förra terminen. Finns det något sätt att höja det här...
Hej Tobbe!Jag gissar på att du kanske tänker söka till HHS, Handelshögskolan i Sthlm, som är en Icke-statlig högskola. Om det stämmer och det är därför du behöver minst C i moderna... Läs hela svaret -
HHS ANTAGNING???????
Hej, Jag har tänkt söka till handelshögskolan och har läst franska steg 5 där jag fick C. Överväger att läsa franska 3 och då få A. Vilket betyg räknas vid ansöka till HHS? Steg 3 eller 5? Har slutbetyg från 2015....
Hej Niklas,reglerna för sökande till svenska högskoleutbildningar som har Slutbetyg från komvux 2010 eller senare finner du på... Läs hela svaret -
Tacka nej även efter att antagningen gjorts?
Hej! Jag har planer på att arbeta som Au Pair i England nu i höst men i och med Corona så har jag också sökt universitetsutbildningar för att ”garda” mig, så att jag vet att jag har något att göra framöver. Jag har...
Hej!det är frivilligt att studera på höger nivå än grundskola. I Sverige är det endast grundskola som är obligatorisk. Men du vill - om jag förstår dig rätt -... Läs hela svaret -
Prövning komvux?
Hej! Om man gör prövningar i komvux endast på kurser man har F i. 1- behöver man betala en avgift i så fall? 2- kommer man att hamna i BII efter prövningarna?
Hej Ali,prövningsställena får befria från avgiften men det är sällan som de gör det. Avgiften täcker inte den faktiska kostnaden för att erbjuda en prövning: lärartid och... Läs hela svaret -
Hur ska jag göra?
Hej, Jag är 23 år gammal. Gick ut från VVS-programmet i gymnasiet med 10 E:n 12 C:n 1 D 1 B och 1 F. Vilket motsvarar runt 12-13 i jämförelsetal om jag har räknat rätt. Har en dröm om att gå HHS genom att plugga upp behörigheten och sedan...
Hej Eddie!För att ha jämförelsetal på 17.0 måste du ha B betygen i de flesta kurserna. Om man har alla B-betyg blir jämförelsetal 17.5 - så man har "råd" att ha 5 st. C-betyg och... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga