Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'läkarutbildningen' (5 st.)

    • Moa

      Psykolog och psykiatriker?

      Hej! Går det att först utbilda sig till psykolog för att sedan läsa in kurser som gäller för psykiatriker eller är enda vägen läkarlinjen och därefter specialisering?

      Julia: : Hej Moa,Psykiatriker är en läkare som är specialiserad på psykiska sjukdomar. hen är alltså en Specialist-läkare.Både läkare och psykologer kan vidareutbilda sig till en psykoterapeut.
    • Anton

      Hur gör jag nu?

      Hej! Jag har läst upp mina betyg på komvux och gjort prövningar på mitt gamla gymnasium. Jag har läst från betygsnitt 8,80 och nu har jag 20,60 med meritpoäng. Min största önskan är att komma in på läkarutbildningen och jag måste bara in där för jag vill så gärna. Mina betyg räcker inte i...

      Liselotte: : Hej Anton, Alternativt urval>> är det varje högskola/universitet som bestämmer över själva. För det första så bestämmer högskola/universitetet om de över huvudet taget ska ha... Läs hela svaret
    • Anton

      Vad tror ni kommer hända med läkarutbildningen?

      Hej! Jag hade debatt med en lärare i fredags om läkarutbildningen. Han säger att läkarutbildningen kommer sänkas i framtiden pga det nya betygssystemet är svårare att få höga betyg i än vad det gamla är. Jag sade att det inte kan vara möjligt att det kan bli såna skillnader när de har bytt...

      Anna: : Hej Anton! Läraren som du pratade med gjorde en egen privat prognos, han tror någonting,han har en åsikt. Om han har rätt eller inte får framtiden utvisa. Jag personligen... Läs hela svaret
    • Kimia

      Kommer jag lyckas då trots allt??

      Jag ska göra HP flera gånger varje höst och varje vår.Och så ska jag läsa kurser för max antal meritpoäng på komvux.Men om jag tar ut gymnasieexamen från VO,med nätan höga betyg,jag menar alltså betyg som är C,D,E och några enstaka B och kanske 1/2 stycken A.Kommer jag kunna ha chans att komma i...

      Liselotte: : Hej Kimia, det är klart det finns chanser att komma in på en utbildning. Hur stora de är - är dock en annan fråga, som är helt omöjligt att svara på. Gör HP nu till våren, se vad du får för resultat. De senaste åren var... Läs hela svaret
    • Kimia

      Tips på olika sidor och en fråga?

      Vilka olika sidor finns det som man kan träna på HP?,just nu går jag i första ring på VO.Men jag vill ändå börja träna på HP. Sen så undrar jag om jag visar hög resultat på HP,och även läser kurser för max antal meritpoäng.Kommer jag då få hög summa på meritvärdet?,och är det då stor chans att...

      Milla : : Hej Kimia, bra att du vill träna på Högskoleprovet. Högskoleprovet mäter ALLMÄN KOMPETENS och minst hälften av resultatet beror på hur allmän bildad och "allmänt duktig" man är. Ett råd till dig är att du anmäler dig... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga