Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'studera efter gymnasiet' (5 st.)

    • elev

      om univeritet?????????????

      Hej Hej Det är min sista år i gymnasiet, så jag undrar om jag kan söka och anmäla från nu i universitet för att se om jag kan komma in eller inte. Är det okej att göra så eller det går inte?

      Milla : : Hej!om du vill  börja läsa på universitetet till hösten kan du söka utbildningar på www.antagning.se men det är nu väldigt kort om tid. Idag, den 17 april 2023 är sista dagen i... Läs hela svaret
    • Cassandra

      Vilket ämne är smartast att läsa efter gymnasiet?

      Hej! Jag ska göra mitt gymnasieval nu men kan verkligen inte bestämma mig för vilken väg jag vill gå. Jag är väldigt intresserad för beteendevetenskap, teater OCH naturvetenskap lika mycket. Det är de här områdena som jag vill arbeta med för att jag ser samband mellan hur vi beter oss och...

      Mikael: : Hej Cassandra! i vilken del av Sverige bor du? Det finns nämligen några få utb på gymn som heter Särskilda varianter och där man t.ex på naturvet programmet kan ha... Läs hela svaret
    • Emilia

      Studera utomlands efter gymnaset?

      Jag går för tillfället andra året i gymnasiet och har börjat fundera på att studera ett år utomlands efter att jag tagit studenten, den plats som lockar mest för tillfället är England. Det som är mitt huvudsakliga problem är hur jag ska ansöka för bara ett år då de flesta utbildningar är flera...

      Anna: : Hej EmiIia, om du viII åka utomIands för ett år, är kanske studier ett av aIternativen, men det finns även andra aIternativ - t.ex du kan söka jobb, t.ex som Au Pair>>  
    • Shiva

      Kan man bli socionom/jurist/psykolog med Samhäll samhäll?

      Hej! Jag är väldigt intresserad av ett gymnasium här i Göteborg som inte har den inriktningen jag vill ha. Jag vet att om jag tar samhälle beteende då har jag behörigheten att söka vidare till högskola/universitet och bli socionom, psykolog eller jurist. Den skolan har inte inriktning beteende...

      Anna: : Hej Shiva! Du är intresserad av att bli behörig att söka följande högskoleutbildningar: socionom, psykolog eller jurist. För att bli behörig till alla högskoleutbildningar måste man ha 1.... Läs hela svaret
    • Mersi

      Vad ska jag läsa vidare?

      Hej! Jag gör sista året naturprogram och är intresserad av na ämnena förutom fysik. Absolut inte Sa ämnena men jag vill få några råd (tips av utbildningar) för att studera vidare. Vilka utbildningar bor jag söka?

      Milla : : Hej Mersi! Om jag förstår dig rätt, så läser du sista året (å k 3) på Naturvetenskapsprogrammet och är intresserad av matematik, biologi och kemi. Däremot är du inte intresserad av "samhällsvetenskapliga ämnen". Du vill ha tips på... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga