Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32106 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'lärlingsersättning' (8 st.)
-
Lärlingsersättning på yrkesprogram?
Hej! Var finns info om lärlingsersättning på gymnasiets yrkesprogram? Kan man få lärlingsersättning på ett högskoleförberedande program? Tack på förhand! My
Tack för din fråga, My!Angående lärlingsersättning - så finns det utförlig information på CSN´s hemsida - gå in på csn.se/lärlingsersättningOch info... Läs hela svaret -
Vilken linje ska jag välja för att bli psykolog?
Hej! Jag går i nian nu och jag ska snart göra mitt gymnasieval. Men jag behöver lite hjälp. När jag blir stor så vill jag bli psykolog men jag vet inte riktigt vilken gymnasielinje jag bör gå på för att direkt kunna börja plugga vidare till det efter studenten, alltså jag vill inte behöva gå på...
Hej Vera! för att få jobba som psykolog>> i Sverige behöver man få examen och sedan även legitimation. Man måste läsa på psykologprogrammet.... Läs hela svaret -
Lärlingsutbildning?
Hej, jag undrar vilka program som erbjuder lärlingsutbildning?
Hej Erika! De yrkesprogrammen. IärIingsutbiIdning kan finnas på viIket som heIst av de Yrkesprogrammen. Det är inte aIIa gymnasieskoIor som erbjuder just IärIingsutbiIdning. Se viIka som erbjuder... Läs hela svaret -
Lärling eller inte lärling?
Hej, jag ska välja vård och omsorgsprogrammet. Jag velar mellan att lärling eller icke lärling. Vilka fördelar och nackdelar finns mellan dessa 2? Om jag väljer lärling, kommer jag kunna välja de valen jag behöver för att kunna studera på universitet? Alltså till sjuksköterska. Tex Svenska...
Hej Linnea! Om vad det innebär att vara Lärling kan du läsa här>> Du har rätt att få samma behörighet, oavsett om du läser som lärling eller på ett "vanligt... Läs hela svaret -
lärlig eller inte?
hej jag undrar vad skillnaden mellan lärling och icke lärling är? jag tänker ha hotell och turism med inriktning turism och resor. och om jag vill så kan jag välja lärling...men vad är skillnaden? kan man få sämre betyg för att man väljer lärling?
Hej Sarah, om vad skillnaden är på Lärling och icke-lärling, kan du läsa på den här sidan. Väldigt kort svar på frågan: lärling läser yrkeskurserna på... Läs hela svaret -
höskole- eller yrkesförberedande vilket ska jag gå?
Hej Jag ska söka till gymnasiet här om ca två veckor och jag har jättesvårt att bestämma mig om jag vill gå på det "estetiska programmet" med inriktningen "estetik och media" eller om jag vill gå "resturang och livsmedelsprogrammet" med inriktningen "kök och servering" för att mitt hjärta...
Hej Emilia! Jag vill lägga ett gott ord för yrkesprogrammen för att det finns många fördelar i att lära sig ett yrke tidigt i livet. Alla elever på alla... Läs hela svaret -
vilken är den bästa vägen att bli tandläkare?
hej! jag går i nian och jag alltid ville att bli tandläkare... och mitt mål är jätte tydligt och jag vill bli det faktiskt. som jag vet det enda programm som kan ge mig möjligheten att bli det är bara Natur, jag tycker natur kommer bli svårt för mig eftersom jag har inte bott så länge i...
Hej Mansoora! Om du efter bara 2,5 år i Sverige skriver så bra på svenska - är du jätteduktig! Det är också smart att tänka så som du gör och... Läs hela svaret -
Angående yrket elektriker?
Hej! Jag undrar vad en IndustriElektriker tjänar i månaden i hallands län? Med cirka 1 års erfarenhet i yrket? Vad ligger lärlingslönen på i gymnasiet? Om man jobbar som industrielektriker har man jouren då? Tacksam försvar!
Hej Marcus! Industielektriker tjänar ca 25 000 kr. i månaden i Hallands län (med ca 1 års erfarenhet i yrket). lärlingsersättning på gymnasiet är 1000 kr./månad. Om man jobbar med Industrielektriker kan jour ingå. Bästa hälsningar och lycka till! Milla SYV
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga