Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31992 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'ångrar mitt gymnasieval' (7 st.)
-
Jag har valt fel linjen men kan inte byta, vad gör jag?
Hej, jag har precis börjat gymnasiet med inriktning djurvård. Jag har egentligen velat gå teater sedan jag gick i mellanstadiet och har alltid velat bli skådespelare. När jag skulle kolla upp gymnasium nära mig med teater linje fans det inte och jag blev...
Hej!Jag förstår att du befinner dig i en svår situation, när det känns som att du valde fel utbildning att läsa i 3 år. Jag vill börja med att skriva om att du... Läs hela svaret -
Går sista året och ångrar mig vad kan jag göra?
Hej! går sista året i gymnasiet i hotell och turism programmet inriktat mot konferens. Jag har på senaste tiden haft lite ångest angående mitt gymnnasieval. När jag gick i 1an och 2an så var det roligt men på senaste tiden så har jag tappat...
Hej Adam;om du vet inom vilket område du i stället för hotell, vill jobba - får du gärna svara vad det är för yrke/bransch... I vissa yrken, som t.ex Elektriker - är... Läs hela svaret -
Jag ångrar mitt förstahandsvalsprogram och skola, vad ska jag göra nu?
Hej, jag fick mitt första handsval och jag hade valt teknikvetenskap för att det är en bredd linje och det var nått som jag hade tänkt på sen sjuan. Under sommaren så insåg jag att jag absolut inte ville ha mitt första vals skola eller program....
Hej! Vilken utbildning och på vilken skola vill du gå? Det är givetvis inte bra att du mår dåligt och inte kan njuta av din semester. Jag undrar om... Läs hela svaret -
Är ett byte från natur till estet möjligt?
Hej! Jag har gått på natur-natur nu i snart 1 år och jag ångrar mitt val så grovt. Jag är väldigt musikintresserad, men jag har all denna tid försökt förtränga det för att "få den bredaste gymnasieutbildbingen", men jag...
Hej Anna,jag vill "påminna" om att utöva musik kan man även utanför sin gymnasieskola - ex. på en Kommunal Kultursskola; på egen hand eller inom någon... Läs hela svaret -
Kan man hoppa av ettan nu men ändå få betyg?
Hejsan! Jag går just nu ettan på gymnasiet men jag känner att det inte går längre. Jag har nämligen flyttat hemifrån enbart för att gå på den här skolan och det har varit väldigt jobbigt för mig. Jag har funderat på...
Hej Emma,tråkigt att du känner dig så stressad och inte orkar studera; i alla fall inte på det sättet som det var tänkt från början. Har du pratat med kurator... Läs hela svaret -
Valde fel gymnasium, hur gör jag nu?
Hej. Jag gick fordon inriktning karosseri på gymnasiet men nu några år senare ångrar jag mig väldigt mycket. jag vill jobba med djur och är väldigt intresserad av djursjukvårdare eller djurvårdare. Jag är 23 så jag kan inte längre gå ett gymnasium så vet inte hur jag ska göra. jag var smart...
Hej AngeIica, arbeta med djur kan man på många OIika sätt. Men du viII i första hand arbeta inom Djur-sjuk-vård, om jag förstår dig rätt. Se gärna - presentation... Läs hela svaret -
Byta linje efter ett år?
Hej! Jag gick på en musikinriktad grundskola och inför gymnasiet valde jag mellan Sam och Musik-Spets på Södra Latin. Valde att söka Sam eftersom att ville få en bredare utbildning osv så att jag skulle kunna läsa vidare enklare, men nu ångrar jag verkligen att jag inte försökte söka till musik...
Ja, Sophie! Det är fullt möjligt att söka till åk1 igen och bestämma sen om du vill byta eller ej. Du behåller din nuvarande plats och kan - även om du kommer in på Musik-spets - ändå välja stanna kvar där du är nu. Sök till... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga