Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med '#gymnasieval' (13 st.)

    • Filip

      Bör jag vara orolig?

      När de preliminära resultaten släpptes så såg jag att min dröm utbildning hade jättelitet antagningspoäng, bara 210. Jag har 260 och kommer nog höja mig till minst 270. Därför blev jag jätteglad men de förra åren har programmet haft antagningspoäng som alla varit typ 280+. Därför undrar jag om...

      Milla : : Hej Filip!eleverna i årskurs 9 brukar (i genomsnitt) höja sina "betygspoäng" med 5-10 st. Du skriver också att du troligtvis kommer få 280 när du på höstterminens betyg hade 270.... Läs hela svaret
    • Jacob

      Underskrift saknas?

      Jag gjorde ansökningspappret på internet, men jag glömde att skriva ut pappret och lämna in det till syv, nu 3 dagar senare upptäcker jag att det står att jag inte har någon underskrift, nu undrar jag hur lång tid jag har på mig tills min ansökan inte längre godtas?

      Julia: : Hej Jacob,sista dag i omvalsperioden i Uppsala var, enligt info på antagningskanslier.skr.se/kansli/gymnasieantagningen-uppsala 15 maj 2020. Så det är väldigt bråttom. Kontakta SYV-en nu, på en gång... Läs hela svaret
    • Ane

      Är det möjligt att höja sig?

      Är det möjligt att höja poängen från tex 280 till 300 (eller lite mer) på en termin för att komma in på gymnasiet+linjen man vill gå på? Undrar

      Mikael: : Det är inte omöjligt. Gör ditt bästa i varje ämne och vi håller tummarna! Lycka till!
    • Ane

      Påverkas jag av medelvärdet?

      För att komma in i det gymnasium jag vill gå på krävs ca 270 men medelvärdet är 310. Finns det chans för mig med 270 poäng (om jag höjer poängen innan slutbetygen kommer), eller släpps bara folk med 300+ poäng in ?

      Milla : : Hej Ane,medelvärde är just "medelvärde" och spelar ingen roll för möjlighet att komma in på ett gymnasieprogram. Inte ens den antagningsgränsen, som -... Läs hela svaret
    • Alice

      Hur många program kan man söka till gymnasiet?

      Hej! Jag har några frågor som jag undrar men inte hittat någon bra information för, hur många program är det egentligen som man får söka till gymnasiet och sedan så undrar jag: om jag söker till ett program och har det som mitt förstahands val och kommer in, om något skulle hända som får mig att...

      Liselotte: : Hej Alice,det är väldigt stor skillnad om man inte Vill eller inte Kan gå det programmet som man kom in på. När man antas till gymnasiet, tar man bort alla andra lägreprioriterade... Läs hela svaret
    • Aya

      välja Naturprogrammet och lägga till kurser från teknikprogrammet?

      Hej! Vi ska snart ha gymnasieval och jag har svårt att välja mellan Teknikprogrammet och Naturvetenskapsprogrammet. Jag är intresserad av både Teknik och No-ämnen. Jag vet inte vilken program jag ska välja eftersom jag är inte riktigt säker på...

      Anna: : Hej Aya, du var inne på rätt spår i din fråga när du nämnde "begränsad lista" - ja, det finns en Lista på vilka kurser som får läsas... Läs hela svaret
    • Emma

      Ekonomiprogrammet?

      Hej! jag går i sista året i grundskolan och funderar på att gå i ekonomiprogrammet i gymnasiet. Min fråga är om jag väljer att gå inriktning juridik i årskurs 2 har jag samma möjligheter som om jag gick i ekonomiekonomi. Alltså att jag kan bli samma sak som någon som valde att gå inriktning...

      Anna: : Hej Emma på inriktningen Ekonomi Iäser man matematik 3 men det gör man inte på inriktningen Juridik på Ekonomiprogrammet. Att man inte får godkänt betyg i matte 3 gör att man inte blir... Läs hela svaret
    • Elin

      Var finns jobben?

      Vill jobba med djur (helst hundar) men vill inte bli veterinär. Vad finns det för jobb och vad ska man satsa på?

      Anna: : HEJ ELIN, Kika gärna på all de olika yrken inom Naturbruk - här>> Jag ser att du är 14 år och jag antar att du kanske börja åk8 eller 9 nu... därför är det i första hand... Läs hela svaret
    • jessica

      Inredningsarkitekt, vilken linje ska jag välja på gymnasiet?

      Hej, jag sitter och funderar på vilken linje jag vill välja på gymnasiet i höst. Jag älskar allt som har med inredning, design och arkitektur att göra. Först hade jag nästan bestämt mig för att bli arkitekt och gå samhällsbyggande & miljö, men jag var lite osäker på om jag skulle klara av linjen...

      Mikael: : Hej, behörighet till den här utbildningen http://www.konstfack.se/Utbildning/Kandidatprogram/Inredningsarkitektur--Mobeldesign-180-hp/ är Grundläggande behörighet och så gör man konstnärligt... Läs hela svaret
    • weronika

      Olika val till anmäla sig?

      Måste man ha olika val innan man söker till en gymnasium för jag har bara ett enda val och jag vill gärna gå på den gymnasiet men många säger att man måste välja tup 1-5 gymnasieval eller?

      Lena: : Hejsan, det är inte antalet val som avgör om du kommer in eller inte. Det är helt och hållet din slutliga betygspoäng som avgör. Är du övertygad om att du kommer ha så många poäng som krävs så kanske det räcker med ett val. Är du... Läs hela svaret
    • Micaela

      polis, säljare i butik och varuhus, servitris på cafe, vilken linje ?

      Som rubriken säger så skulle jag vilja bli polis eller jobba som säljare i en butik, eller att jobba på ett cafe o servera osv. Igentligen så har jag ingen aning om vad jag vill bli, men just nu så tycker jag att det dem jobben hade varit kul. Jag vill ju såklart gå en bred linje eftersom att...

      Lena: : Hejsan, bra att du tänker på olika yrkesområden! De program jag tänker på utifrån ditt mejl är Samhällsvetenskapliga programmet som många går som vill söka till Polishögskolan, Handels och... Läs hela svaret
    • Micaela

      vilka högskoleinriktningar finns det ?

      Som sagt så undrar jag hur man får reda på vilka högskoleinriktningar som det finns som man kan gå efter gymnasiet. T.ex linjen samhäll, när man har gått den linjen, vad kan man då gå för inriktningar i högskolan ?

      Lena: : Hejsan, oj, det finns väldigt mycket du kan läsa efter ett Samhällsvetenskapligt program på gymnasiet, du kan t.ex läsa till yrken som psykolog, lärare, polis, lärare, journalist, eller fortsätta läsa kurser inom... Läs hela svaret
    • Micaela

      vilken linje borde jag välja ?

      Som sagt så vet jag inte riktigt vilken linje jag borde gå, när jag blir äldre så skulle jag gärna vilja jobba på något cafe. Jag har sommarjobbat och praoat på olika cafeer. och känner verkligen att det är nått jag skulle vilja göra. Jag skulle vilja stå i kassan/ servera osv. Alltså så skulle...

      Lena: : Hejsan, men såklart du kan gå Restaurang/Livsmedel! Det verkar ju vara precis vad du skulle vilja göra. Det du kan göra är att välja till engelska och svenska i tvåan och trean - då har du även en högskolebehörighet när du går... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga