Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31984 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med '#högskola #universitet #snittbetyg #höjamig' (8 st.)
-
På vilka sätt kan man komma in på universitet?
Hej, jag tänker på att söka juristprogrammet på Göteborgs universitet och förstår inte riktigt hur poängen fungerar (antagningspoängen). Det känns inte heller som att jag har nog med poäng och undrar om det finns något annat...
Hej!Antagningsstatistik för Juristprogrammet vid Göteborgs universitet visar att följande meriter brukar ge plats på utbildningen: i direktgruppen BI brukar meritvärde på... Läs hela svaret -
Höja meritvärde genom prövning?
Hej, jag har några frågor angående att höja merit för att bli antagen på ett civilingenjörsprogram. Jag gick Teknikprogrammet på gymnasiet och har ungefär 18,5 i merit. Jag gick matte 4,5 men inte engelska 7. Jag skulle behöva höja...
HEJ!Vad gäller prövningar... Du som inte längre är gymnasieelev får göra prövningar i hela Sverige. På så sätt finns det (teoretiskt sett) jättemånga... Läs hela svaret -
Förstahandsval?
Hej Jag går på gymnasiet på naturprogrammet och jag bläddrade genom antagningspoängen på universitet då kom det upp en fråga. När jag kollade så var poängen höga för ett viss program, men det var väldigt få som har valt programmet som förstahandsval. Total ansökningen var 143 st vars 5st som...
Hej,antagning till svenska högskoleutbildningar fungerar så här att man prövas först till den utbildningen som man valde i första hand; om man ej kommer in där, men är BEHÖRIG, ställs man i... Läs hela svaret -
Varför kunna fysik till läkare?
Hej. Jag undrar varför fysik är så viktigt för att komma in på läkarprogrammet. Varför ska jag var behörig i fysik 1 och 2? Varför så mycket matte också? Tänker att det bör vara mer av biologin?
Hej Alva!vi ställde din fråga till en sakkunnig och fick svar att det är UHR, Universitets- och högskolerådet som i Sverige bestämmer vilken särskild behörighet som krävs... Läs hela svaret -
Kan man anmäla sig till flera program från ett universitet?
Hej! Jag undrar bara om det är möjligt att anmäla sig till flera program eller utbildningar från ett universitet, alltså samma universitet. Jag är intresserad av att läsa på en särskild universitet och har anmält mig till flera program ditt. Kommer det att påverka anmälan eller hur går det till?
Hej Alice,olika program på samma universitet är "olika alternativ" som du söker till, och det borde inte spela roll om det är till olika lärosäten eller... Läs hela svaret -
Kommer jag in på socionom programmet eller Statsvetarprogrammet?
Hej Syv! Jag går sista året på gymnasiet och funderar på att plugga Socionom-programmet eller Statsvetarprogrammet i framtiden. Då jag är otroligt intresserad av främst mänskliga rättigheter men även politik, relationer och sociologi. Dock blir jag lite orolig om jag har en chans att komma in...
Hej på dig! gör HÖGSKOLEPROVET. du kan anmäla dig nu och fram till 3 febr 2020 (till HP som äger rum 4 april 2020). Med resultatet från HP prövas... Läs hela svaret -
Snittet har ej höjts trotts höjt betyg?
Hej! Har tidigare haft F i matematik 2b, gjorde prövning för någon vecka sedan och fick betyget C. Nu när jag kollar på mina meritpoäng i antagning.se så har de inte höjt sig ett dugg trotts det nya betyget. Vad kan detta bero på? Får man inte ett högre snitt om man går från F till C i...
Jo, skillnad i en 100 poängs kurs mellan F och C betyg är ca + 0.6, så ditt jämförelsetal borde höjas; kontakta Antagning.se - är mitt råd. -
höja mitt snittbetyg?
Hej! Just nu har jag 17,2 (ingår 2,5 meritpoäng) i snittbetyg och vill höja mig till minst 20. Hur fixar jag det på ett halvt år?
Hej Sara, om du redan har max i merit (2,5 är max) då är det endast genom at höja betygen i de kurser som ingår i ditt examensbevis, som du kan höja ditt jämförelsetal. De flesta... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga